ChristenUnie bepleit status quo energiemarkt

2008_Wiegman_610_RubenTimman_3vrijdag 15 mei 2009 14:45

De ChristenUnie wil een status quo op de energiemarkt, in afwachting van het besluit van de minister over het splitsingsplan en in afwachting van Europese regels. Nederland liep tegen de zin van de ChristenUnie voorop in het splitsen van netwerken van energiebedrijven en ziet nu het ene na het andere bedrijf in de uitverkoop worden gezet. Kamerlid Esmé Wiegman:,,Het tijdelijk in publieke handen houden van de productiebedrijven is een interessante gedachte."

Bij de behandeling van de splitsingswet in 2006, diende de ChristenUnie de motie Slob in (30212 nr. 30) waarbij de regering werd verzocht om de splitsingswet aan te houden totdat in een aantal andere Noordwest-Europese landen vergelijkbare wetgeving wordt voorgesteld. Als toelichting gaf fractievoorziiter Arie Slob, dat het voor Nederland kwetsbaar is om in Europa voor de troepen uit te lopen, met als risico dat de Nederlandse energiebedrijven als hapklare brokken in de etalage worden gezet om door de grote Europese spelers te worden overgenomen. De motie heeft het toen niet gehaald. De overnames die nu actueel zijn en alle commotie er omheen, is een logisch gevolg van de liberalisering van de energiesector en de splitsing van Nederlandse bedrijven.

Het uitgangspunt van de splitsingswet is het scheiden van netwerken van energiebedrijven. De twee overgebleven bedrijven zijn het netwerkbedrijf en het commerciële energiebedrijf (handel, levering en productie). Het doel is eerlijke concurrentie en betrouwbare netwerken, zodat afnemers eerlijke energieprijzen en zo laag mogelijke transporttarieven betalen. De oorspronkelijke doelstellingen van de splitsingswet worden nu gerealiseerd door de verkoop van Nuon en Essent.

Hoe groot onze weerstand ook was tegen de splitsingswet, de ChristenUnie is ook een partij die waarde hecht aan bestuurlijk consistentie. Van een plotseling terugdraaien van de wet terwijl partijen druk bezig zijn om op grond van de wet tot deals te komen, is bestuurlijk slordig. Het terugdraaien van de wet heeft grote gevolgen. De bedrijven zijn al in een vergevorderd stadium van opsplitsing of wachten op de beoordeling van het splitsingsplan door de Minister van EZ.

Daarom vraagt de ChristenUnie om een status quo, in afwachting het besluit van de minister over het splitsingsplan. Maar het liefst wat de ChristenUnie betreft, een status quo in afwachting van Europese regels, geredeneerd vanuit het uitgangspunt een level playing field in Europa. De laatste vier jaar zijn prima verlopen voor de Nederlandse energiemarkt. De ChristenUnie vindt het tijdelijk in publieke handen houden van de productiebedrijven een interessante gedachte.

Esmé Wiegman

Reacties op 'ChristenUnie bepleit status quo energiemarkt'

Nieuwsarchief > 2009 > mei