'Kabinet scoort teveel rood op groene doelstellingen'

stoplicht op roodvrijdag 15 mei 2009 20:30

De ChristenUnie is tevreden over de behaalde tussenbalans van het kabinet. Maar liefst 82 procent van de beleidsdoelen ligt op koers. Dat is een mooie prestatie. Het kabinet moet wel harder trekken aan de 'groene' doelstellingen uit het coalitieakkoord. Dat zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob in reactie op de verantwoordingsbrief over 2008.

In de verantwoordingsbrief evalueert het kabinet wat er bereikt is op een groot aantal doelstellingen die de coalitie twee jaar geleden heeft gesteld. Waar de ontwikkeling op koers ligt, krijgt het kabinet een groene stip; waar het achterblijft blijft bij de gestelde doelen, een rode. Slob: ,,Ik zie teveel rode scores op de 'groene doelen'. Het kabinet zoekt de verklaring in de verslechterde toestand van de economie, maar de crisis mag niet een excuus zijn om tijdelijk geen prioriteit te geven aan duurzaamheid. Het kan zelfs betekenen: een tandje erbij om op koers te blijven."

Uit de balans van het kabinet blijkt onder andere dat de groeiambitie van 5 procent per jaar in het openbaar vervoer niet is gehaald. Slob: ,,Wij hameren al heel lang op extra investeringen in het spoor, zoals inhaalsporen en extra stations. Als de minister hier serieus werkt van maakt, neemt de capaciteit toe en zien de resultaten er volgend jaar vast anders uit."

Ook ligt het project Schoon en Zuinig niet op koers en wordt het doel duurzaam inkopen niet gehaald door het kabinet. Dat blijkt ook uit de keuze voor de nieuwe huisbankier Royal Bank of Scotland (RBS), waarbij duurzaamheid en de norm van maatschappelijk verantwoord ondernemen geen enkele rol hebben gespeeld. Dit valt te lezen in de antwoorden op Kamervragen die de ChristenUnie onlangs indiende.

,,In het crisispakket hebben we extra aandacht geschonken aan duurzaam investeren, omdat algemeen werd ingezien dat de crisis een kans bood voor verduurzaming. Reguliere doelstellingen uit het regeerakkoord blijken onvoldoende en dat maakt die aanvullende noot over duurzaamheid hard nodig. Laat het kabinet daar de komende twee jaar dan ook geen holle woorden van maken," aldus Slob.

Arie Slob

Reacties op ''Kabinet scoort teveel rood op groene doelstellingen''

Nieuwsarchief > 2009 > mei