'Media mijdt belangrijkste Europese milieupoliticus'

Blokland_op_klimaatconferentie_Poznan_2008zaterdag 16 mei 2009 13:58

Dit weekend sprak Martin Unfried, docent aan het Europese Instituut voor Openbaar Bestuur in Maastricht, zijn verontwaardiging uit over het feit dat een Europees politicus als Hans Blokland nauwelijks door de Nederlandse media wordt geconsulteerd. "Hans Blokland van de ChristenUnie SGP is een van de belangrijkste mensen op het gebied van het EU milieubeleid."

De Nederlandse televisie doet - net als de Duitse - te weinig aan Europa. Volgens Martin Unfried vinden tv-mensen de Europese Unie veel te ingewikkeld. "Wat hebben ze in Hilversum van de Amerikaanse verkiezingen een feestje gemaakt!" zegt de docent aan het Europese Instituut voor Openbaar Bestuur in Maastricht. "Maar ik heb het gevoel dat bij Pauw & Witteman, in het NOS Journaal en bij Netwerk de europarlementariers niet echt bestaan."

In de "taz" heeft de Duitser Martin Unfried net een opiniestuk geschreven over wat hij het "Pöttering-Syndrom" noemt. Hans-Gert Pöttering is voorzitter van het Europese parlement en tot voor kort voorzitter van de grootste fractie (de Europese christendemocraten) en dus een invloedrijk politicus. Maar niemand in Duitsland kent die man. Unfried vraagt zich af of het EU-parlement soms door de Duitse tv wordt geboycot.

In Nederland is dat niet anders, zegt Martin Unfried die in Maastricht over het Europese milieu- en klimaatbeleid doceert . "Hans Blokland van de ChristenUnie is een van de belangrijkste mensen op het gebied van het EU milieubeleid. Die man was nog nooit op de Nederlandse televisie! Dat vind ik toch een beetje raar," zegt hij tegenover Mofkont, "Wat dat betreft kan je voor Nederland van een "Blokland-syndroom" spreken. Net als in Duitsland roept ook in Nederland iedereen dat het EU-beleid belangrijk is, maar we zien het in de media niet terug ."

"Ik heb er geen empirisch onderzoek naar gedaan, maar als Nederlandse televisiekijker heb ik wel het gevoel dat bij Pauw & Witteman, in het NOS Journaal en bij Netwerk de Europese parlementariers niet echt bestaan. In het journaal was gisteren weer een stukje over de kwestie Straatsburg-Brussel, dat het zo idioot is dat het parlement in twee steden zetelt. Dat is zo'n beetje het niveau dat het programma nog net haalt."

Het hele artikel is te lezen via: http://europakiest.nos.nl/nieuws/artikel/id/tcm:44-517253/title/gastblog-het-blokland-syndroom

Bas Belder
Eurofractie