‘Ockels moet onder Nederlandse vlag kunnen varen’

ecolutions in aanbouwzaterdag 29 augustus 2009 20:41

De keuringseisen van de inspectie voor Verkeer en Waterstaat zijn niet ingesteld op nieuwe ontwikkelingen in de scheepsbouw. Duurzame, innovatieve schepen die in Nederland worden gebouwd, komen daarom vaak onder buitenlandse vlag te varen. Aanpassing aan de Nederlandse regels zou ze veel duurder maken. De ChristenUnie vindt dit slecht voor de reputatie van Nederland als een zeevarende natie die innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel zou moeten voeren.

Kamerlid Ernst Cramer stelt dit aan de orde in schriftelijke vragen aan staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) en minister Van der Hoeven (Economische Zaken). Aanleiding is de bouw van het zeilschip Ecolution door Wubbo Ockels. Dit hightech zeilschip, dat zelf zijn energie opwekt, wordt dit najaar afgebouwd (www.ecolutions.nl). Ernst Cramer: ,,Door de Nederlandse regels zou het schip bijna 50 procent duurder, 30 procent langzamer en 4 ton zwaarder moeten worden en daardoor ook meer energie verbruiken. Dit komt onder meer doordat technieken die in de ruimtevaart en luchtvaart al lang hun nut hebben bewezen, in Nederland niet zonder meer worden toegestaan voor schepen en in Engeland wel.’’

Om de Nederlandse regels te ontlopen, zal de Ecolution nu gebouwd worden onder Britse vlag. Ook in Nederland gebouwde werkschepen die momenteel worden ingezet bij de realisatie van de Tweede Maasvlakte, varen om deze reden onder Britse vlag. In Engeland wordt veel meer uitgegaan van het principe dat onderdelen die al gekeurd zijn, niet nog eens voor toepassing in schepen hoeven te worden gekeurd. In Nederland gelden echter allerlei aanvullende eisen voor bijvoorbeeld accubanken, navigatieapparatuur, isolatie, brandblussystemen en interieurmateriaal. Cramer: ,,Eisen die gelden voor grote passagiersschepen worden zelfs toegepast voor schepen die kleiner zijn dan 24 meter. Dat is helemaal niet nodig!’’

Een voorbeeld is de Nederlandse eis dat reddingsvesten zowel aan stuur- als bakboordzijde bereikbaar moeten zijn. Ernst Cramer: ,,Bij kleine schepen kun je er met één armlengte bij ongeacht de zijde waar het reddingsvest hangt. Toch eist de inspectie vesten aan beide zijden, wat een schip onnodig duurder en zwaarder maakt.’’

De ChristenUnie wil dat de bouw van schepen als de Ecolution onder Nederlandse vlag mogelijk wordt en dat verouderde regelgeving wordt aangepast. Ernst Cramer: ,,We moeten voorkomen dat een vlaggenschip als de Ecolution straks het varende bewijs wordt van Nederlandse bureaucratie!’’


Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de minister van Economische Zaken over duurzame scheepsbouw.

1. Bent u op de hoogte van de ontwikkeling van het innovatieve duurzame type zeilschip Ecolution dat zijn eigen energie genereert tijdens het zeilen?

2. Klopt het dat de IVW bewezen technieken in sectoren als de ruimtevaart en vliegtuigbouw niet zonder meer in schepen toestaat terwijl de omstandigheden in deze laatste sectoren veel extremer zijn? Zo ja, waarom?

3. Klopt het dat IVW op basis van Nederlandse wetgeving vereist dat schepen gecertificeerd moeten worden door een door de IVW aangewezen EU-erkend klassenbureau en niet de CE-klassificering accepteert zoals dit onder de Britse Marine Guidance Note 280 wel geaccepteerd wordt door naar ISO-normen te verwijzen? Zo ja, deelt u de mening dat (onderdelen van) schepen in Nederland daardoor onnodig twee keer voor hetzelfde worden gekeurd?

4. Klopt het dat IVW bij werkschepen kleiner dan 24 meter normen hanteert welke afgeleid zijn van de eisen voor schepen groter dan 24 meter omdat voor deze schepen geen internationale regelgeving bestaat en dit dus door betreffende vlaggenstaat individueel wordt geregeld? Wordt daardoor de Nederlandse concurrentiepositie benadeeld, bij voorbeeld ten opzichte van de Engelse?

5. Bent u er van op de hoogte dat door al deze extra eisen schepen als de Ecolution en kleine werkschepen onder Nederlandse vlag bijna 30 procent duurder zijn dan onder Britse vlag, bijna 30 procent langzamer varen en 15 procent zwaarder wegen en daardoor ook meer energie verbruiken en dat de reders zich daarom genoodzaakt zien om onder Engelse vlag te varen?

6. Deelt u de mening dat aparte klassenvoorschriften voor schepen kleiner dan 24 meter noodzakelijk zijn, die aansluiten bij internationale normen en die duidelijke bepalingen hebben waarin doelgerichtheid en functionaliteit maatgevend zijn? Is het een optie om de Britse Marine Guidance Note 280 op zeer korte termijn toepasbaar te verklaren voor in Nederland geregistreerde schepen?

7. Deelt u de mening dat de Nederlandse scheepvaartinspectierichtlijnen remmend werken op scheepsbouwinnovatie? Zo ja, bent u bereid de wetgeving aan te passen zodat ontwikkelingen als de Ecolution en innovatieve werkschepen kleiner dan 24 meter en de seriematige bouw daarvan in Nederland worden gestimuleerd? Bent u bereid u ervoor in te zetten dat de Ecolution die dit najaar wordt afgebouwd onder Nederlandse vlag kan gaan varen?

Labels
Ernst Cramer
Tweede Kamer

« Terug

Reacties op '‘Ockels moet onder Nederlandse vlag kunnen varen’'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2009 > augustus

Geen berichten gevonden