Knoop doorhakken in Westerschelde-dossier

Westerscheldedonderdag 03 september 2009 12:43

De ChristenUnie is geen voorstander van ontpolderen en heeft alle moties om dit te voorkomen gesteund. ,,Maar als er niets meer te polderen valt, als we alle onderzoeken hebben gehad, als alle opties de revue zijn gepasseerd, moeten we onze knopen tellen. Het kabinet moet het gesloten verdrag dan gewoon uitvoeren. Verburg kan niet iedereen te vriend houden,” zegt Kamerlid Ernst Cramer.

Vanavond debatteerde de Tweede Kamer met o.a. minister Verburg over de Westerschelde, nadat het kabinet besloot om het natuurherstel in de Westerschelde anders vorm te geven dan in de Westerschelde-verdragen is afgesproken. ,,Verburg heeft hoop gegeven in Zeeuwse harten. Door de suggestie te wekken dat ontpoldering niet aan de orde zou zijn, hebben talloze mensen opgelucht adem gehaald. De Zeeuwen zijn voor het lapje gehouden. Het ging om een dubbelbesluit, maar dat is heel slecht gecommuniceerd,” aldus Cramer.

Cramer wil van de minister weten hoe het mogelijk is dat er twee jaar lang intensief over alternatieven in de Tweede Kamer werd gesproken en het alternatief voor buitendijks natuurherstel, wat in zowel het advies van Maljers als van Nijpels niet als kansrijk wordt genoemd, ineens de hoofdrol kan spelen. ,,Dit besluit heeft de gang naar de rechter uitgelokt. De verwijtende toon in de richting van de milieuorganisaties is dan ook geheel misplaatst”, aldus Cramer. Ook heeft hij kritiek op de keiharde toezegging aan Vlaanderen dat de Westerschelde verdiept gaat worden, zonder daar enige zekerheid voor te hebben.

Ernst Cramer

Reacties op 'Knoop doorhakken in Westerschelde-dossier'