Aanpak overgewicht ‘elitair’

overgewicht platdinsdag 08 september 2009 10:07

De voorstellen van het kabinet om overgewicht te bestrijden, gaan teveel uit van een hoogopgeleide bevolking. Dat zei Esmé Wiegman gisteren in een debat over overgewicht. ,,Waar het gaat om verwevenheid met sociaal-economische factoren, moeten we onze verwachtingen van etiketten, logo’s en info via internet bijstellen. Anders wordt een grote groep mensen niet bereikt.”

In de praktijk blijkt dat lager opgeleiden en sociaal-economisch zwakkeren weinig kunnen met een maatregel als ‘balansdag’, en moeite hebben met het ontcijferen van informatie over voeding. Terwijl juist onder deze groep mensen obesitas het snelst toeneemt.

Wiegman pleit voor een Epode-aanpak. Deze succesvolle methode, waar in Zwolle al mee gewerkt wordt, gaat op lokaal niveau de strijd aan met overgewicht onder jongeren, en betrekt hierbij de hele sociale omgeving: gezin, school, gezondheidszorg, sportverenigingen, bedrijfsleven en lokale politiek. De gemeente verbindt zich aan een langjarige integrale aanpak, waarbij zij de eindverantwoordelijkheid voor de aansturing en uitvoering op zich neemt, een lokale projectmanager aanstelt en de ondersteuning zoekt van 'local hero’s' (sporters en andere bekendheden). Van essentieel belang is de samenwerking tussen publieke en private partners. ,,Deze integrale aanpak zou tussen de oren van Den Haag moeten komen," aldus Wiegman.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Aanpak overgewicht ‘elitair’'