ChristenUnie Utrecht: Broekriem aantrekken tijdens crisis

Utrecht Overvechtdinsdag 22 september 2009 09:27

De ChristenUnie Utrecht vindt dat de huidige financiƫle crisis dwingt tot keuzes. Mirjam Bikker (fractievoorzitter ChristenUnie Utrecht): ,,Het college trekt met de nieuwe begroting terecht de broekriem aan. De middelen worden minder, dat dwingt tot keuzes, soms ook lastige." Bezuinigingen moeten ook plaatsvinden in de gemeentelijke organisatie. Bikker: ,,Het is belangrijk dat de gemeente zelf ook laat zien met minder toe te kunnen."

"De overheid moet zorgvuldig omgaan met gelden die de gemeenschap opbrengt. En als het dan om bezuinigingen en taakstellingen in de gemeente gaat, moet het niet alleen bij mooie woorden blijven, maar concreet worden in 2010."

Zwakkeren
De zorg voor zwakkeren en kwetsbaren in de samenleving blijft juist nu groot aandachtspunt voor de ChristenUnie. Bikker: ,, Welzijnswerk en integratieprojecten zullen beoordeeld moeten worden naar prestatie. Dan komt het geld daar waar dat inderdaad nodig is. Versterking van het vrijwilligerswerk zit in deze begroting en dat is heel terecht. Het is verborgen kapitaal van onze stad. Daar zijn we trots op, dat moet de gemeente ook stimuleren."

De ChristenUnie is blij dat er eindelijk een concrete aanpak is voor een specifieke groep zwakkeren in de samenleving, namelijk slachtoffers van mensenhandel. Bikker: ,,Terecht dat er nu een aanpak volgt na zorgwekkende rapporten die eerder verschenen. De ChristenUnie maakt zich daarbij sterk voor de uitstaptrajecten., die bewezen succes hebben.''

Fietsstalling
Tenslotte noemt de ChristenUnie de investering in (tijdelijke) fietsstallingen een succes. Bikker: ,,Tegelijkertijd zien we uit naar de realisatie van de plannen voor een stimulering van het OV en de fiets. Van studeren naar realiseren, aan de slag dus!"

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Utrecht: Broekriem aantrekken tijdens crisis'