ChristenUnie-SGP treedt toe tot coalitie: duurzaamheid hoge prioriteit!

Duurzaamheiddinsdag 22 september 2009 14:32

Met het wegvallen van M2000 als coalitiepartij waren PvdA, CDA en Groenlinks van mening dat de coalitie versterkt diende te worden. Dit werd wenselijk geacht omdat Maarssen aan de vooravond van een aantal belangrijke ontwikkelingen staat. De ChristenUnie-SGP werd gezien als de meest voor de hand liggende partij om gesprekken aan te gaan. De gesprekken hebben op een prettige en constructieve wijze plaats gevonden en hebben er toe geleid dat de ChristenUnie toe is getreden tot de coalitie.

Daar de huidige raadsperiode nog één jaar beslaat, geven de coalitiepartijen hun accenten en speerpunten mee bij de begroting 2010 en dat jaar komt in het teken van duurzaamheid te staan. Centraal staat een duurzaam gezonde gemeente met aandacht voor het versterken van de ambtelijke organisatie, het verbeteren van de bestuurlijke cultuur en het verder versterken van de financiële huishouding.

Op verzoek van de ChristenUnie-SGP wordt in 2010 ook prioriteit gegeven aan:

• het eind 2009/begin 2010 evalueren van de effectiviteit van re-integratietrajecten van de sociale dienst;
  • het verder inhoud geven aan het bevorderen van maatschappelijk betrokken ondernemen, ondermeer door het instellen van een jaarlijkse ondernemersprijs;
  • het opstellen van een realistisch en uitvoerbaar actieplan ter stimulering van energiebesparing;
  • het subsidiëren  van lessen op het gebied van alcohol- en drugspreventie aan het voortgezet onderwijs door de Stichting Voorkom!, naast die van het GGD-MN;
  • het aanmelden van de gemeente Maarssen als Millennium Gemeente en het uitvoering geven aan een of twee projecten op dat gebied;
  • het geven van een impuls aan financieel risicomanagement zodat de risico’s die wij als gemeente lopen zo goed mogelijk beheerst worden;
  • een haalbaarheidsonderzoek naar de vestiging van een hospice in Maarssen;

De fractievoorzitter van de ChristenUnie-SGP Jan Boogerd merkt op: “De gesprekken hebben in een plezierige en constructieve sfeer plaatsgevonden en wij denken dat wij onze toetreding tot de coalitie goed aan onze achterban kunnen uitleggen. Verder vinden wij het belangrijk dat duurzaamheid nu een belangrijk thema is geworden.”

Mirjam Hornman (fractievoorzitter van de PvdA), Frank Bongers (CDA) en Albert Gemke (GroenLinks) lichten de keuze voor de ChristenUnie als volgt toe: “De ChristenUnie heeft zich de afgelopen drie jaar opgesteld als een partij die op basis van inhoud en respect keuzes maakt en niet wegloopt voor verantwoordelijkheid. Dat is belangrijk gezien de opgaven waar onze gemeente de komende tijd voor staat.”

Voor het persbericht van de fractievoorzitters van de nieuwe coalitie: klik hier

In het land
Maarssen

Reacties op 'ChristenUnie-SGP treedt toe tot coalitie: duurzaamheid hoge prioriteit!'