Leiden voorbereid op tegenvallers dankzij ChristenUnie

geldmaandag 16 november 2009 11:30

De gemeente gaat een ambtelijke werkgroep instellen die Leiden gaat voorbereiden op het financieel zware weer dat Leiden te wachten staat. De Raad stemde bij de begrotingsbehandeling deze week in met een motie van de ChristenUnie om dit te regelen. Het ziet ernaar uit dat gemeenten getroffen gaan worden door een bezuiniging van het Rijk op het Gemeentefonds, het potje voor gemeenten. Met de verkiezingen op komst heeft de kiezer recht om te weten waar Leiden financieel aan toe is. Politieke partijen kunnen nu tijdens de campagne vertellen voor welke keuzes zij staan als het gaat om bezuinigingen.

De begrotingsbehandeling stond sowieso in het teken van komende verkiezingen. Fractievoorzitter Guido Terpstra beklaagde zich in zijn bijdrage bij de begroting over het gebrek aan financiële degelijkheid bij de coalitie. De begroting voor 2010 sluit weliswaar, maar alleen dankzij allerlei kunstgrepen en houtje-touwtje oplossingen. Bovendien gaapt er na 2011 sowieso een gat van vele miljoenen structureel. Terpstra: “Ik begrijp best dat dit lastige tijden zijn, maar juist dan moet het stadsbestuur karakter tonen. Noodzakelijke ingrepen worden door dit college echter vooruitgeschoven met het oog op de verkiezingen in maart. Dat is weglopen voor je verantwoordelijkheid.”

In het land
Leiden