Rouvoet kritiseert SGP en PVV

NB-minaret-14490-610donderdag 03 december 2009 07:52

Vice-premier Andre Rouvoet vindt dat zowel de SGP als PVV met twee maten meet in het debat over de bouw van minaretten en moskeeën. Dat laat hij weten in het tweewekelijkse gesprek met NU.nl. Nadat een meerderheid van de Zwitserse kiezers zich afgelopen weekend uitsprak tegen de bouw van meer minaretten in het land, riep PVV-leider Geert Wilders het kabinet op om in Nederland eveneens een bindend referendum over het onderwerp te houden.

Bekijk de video op www.nu.nl

"We kunnen dat niet gaan doen, omdat we geen bindend referendum kennen. Bovendien vind ik de oproep van Wilders moeilijk te plaatsen vanuit het liberale karakter van de partij. Ze noemen zich Partij voor de Vrijheid, maar wil een grote groep mensen de vrijheid op godsdienst ontzeggen", aldus Rouvoet.

Motie afgewezen
Ook de SGP is van mening dat er terughoudend moet worden omgegaan met de bouw van minaretten, grote moskeeën en het laten horen van islamitische gebedsoproepen. Een motie van SGP-Kamerlid Staaij over dit onderwerp werd gisteren door de Tweede Kamer afgewezen.

"Het tekent vooral dat beide partijen zich ongemakkelijk voelen met de vrijheid van godsdienst. De SGP komt heel vaak op voor het recht van christenen om bijvoorbeeld in Turkije en Indonesië kerken op te richten en te bouwen.''

''Het in Nederland moeilijker maken van de bouw van moskeen kan ik daar als christenpoliticus en als minister moeilijk mee rijmen."

Minaret
Rouvoet vindt dat het debat over de bouw van een minaret of moskee op lokaal niveau moet worden gevoerd, waarbij de gemeenteraad moet beslissen of de bouwplannen voldoen aan een bestemmingsplan.

"Ook kan ik me voorstellen dat in een grote stad Rotterdam meer mogelijk is dan in Ermelo of ergens anders op de Veluwe. Op het moment dat de landelijke politiek daar uitspraken over gaat doen, heeft het meer te maken met de islam als geloof dan met de vormgeving van moskeeën. Dat vind ik bedenkelijk."

Ook het argument paal en perk te stellen aan minaretten en moskeeën om zo de groei van het aantal moslims te remmen, verwerpt Rouvoet.

Legitiem
"Als gelovige maak ik me natuurlijk best wel zorgen over de ontwikkelingen binnen het christendom en dat is legitiem. Maar wij leven in een democratische rechtsstaat en dat betekent zelfs principieel dat de godsdienstvrijheid en andere fundamentele rechten er met name voor minderheden zijn.''

''Als de meerderheid de grenzen gaat bepalen voor minderheden, beweeg je je over de grenzen van de democratische rechtsstaat en spreek je van een dictatuur. En daar zou ik heel ver bij weg willen blijven."

(Martin Kuiper)

André Rouvoet