“Religieuzen moeten tienden gaan besparen”

donderdag 10 december 2009 18:24

Joden, christenen en moslims moeten de handen ineen slaan als het gaat om rentmeesterschap, dat stelt PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie samen met RTL weerman Reinier van den Berg en rabbijn Soetendorp. “Deze drie religies kennen allemaal een traditie in het geven van tienden. Het is nu tijd dat de meer dan 5 miljoen gelovige de naaste in de toekomst dienen. We willen met alle religieuze mensen in Nederland samen tienden op energie gaan besparen”, zegt IJmert Muilwijk voorzitter van PerspectieF.

Vanuit zowel de christelijke, als de joodse en islamitische wereld krijgt PerspectieF medestand. Christelijke weerman Reinier van den Berg roept christenen op gehoor te geven aan de vraag om tienden te besparen. Duurzaamheidsdeskundige en rabbijn Soetendorp maakt zich in de joodse gemeenschap hard voor deze cultuurverandering en vanuit de moslims zet docent Őzcan Hidir van de Islamitsche Universiteit van Rotterdam zich hiervoor in.

Om dit te onderstrepen maakten op 9 december, de heren Soetendorp, Van den Berg en Hidir samen met de ChristenUnie-jongeren, een tocht langs een kerk, moskee en synagoge. Daar werd met gelovigen gekeken wat er door hen concreet gedaan kan worden aan het klimaatprobleem. In de Kloosterkerk werd een gezamenlijk manifest ondertekend. De tour eindigde in Den Haag met de overhandiging van het door de heren ondertekend manifest ‘Geloof in duurzaamheid’ aan ChristenUnie-Kamerlid Esmé Wiegman. Zie hier het filmpje dat zij maakte na de overhandiging:

Esmé Wiegman

Reacties op '“Religieuzen moeten tienden gaan besparen”'

Nieuwsarchief > 2009 > december