Rouvoet waarschuwt voor 'meningendemocratie'

rouvoet_werkkamerwoensdag 16 december 2009 15:20

Parlement en regering moeten verstandiger omgaan met meningen en opiniepeilingen want deze bepalen te veel het politieke debat. Dat zegt vicepremier André Rouvoet in het tweewekelijkse gesprek met NU.nl.

"We moeten waakzaam blijven voor een meningendemocratie. Het komt meer voor dan vroeger. Het kan voorkomen dat ik of mijn collega's ter verantwoording worden geroepen, omdat iemand een mening over iets heeft. Het is dan niet van belang kennelijk hoe zwaar we die mening moeten wegen en of dat ook gestaafd wordt door onderzoek." Rouvoet vindt dat bestuurders en politici 'verstandiger' moeten omgaan met resultaten van peilingen.

Kloof
"We moeten de uitkomsten wegen, maar er ons niet door laten leiden. Dan heb je geen regering meer nodig en kan het land bestuurd worden door Maurice de Hond of mensen van de politieke barometer."
De vicepremier bestrijdt de heersende opvatting dat de kloof tussen burger en politiek groter is geworden.

Hype
"We moeten uitkijken dat de afstand juist niet zo klein is geworden dat regering en parlement direct reageren op de veronderstelde mening van de bevolking. Ik zag van de week een peiling waaruit bleek dat zoveel procent van de Nederlanders van mening is dat de opwarming van de aarde een hype is. Voor we het weten nemen we ook aan dat dat waar is en ondernemen we hierop actie als parlement en regering."
Als een oorzaak van de meningendemocratie noemt Rouvoet het probleem om de gegroeide hoeveelheid informatie op de juiste waarde te schatten.

Lastig
"Ik denk dat dat voor veel mensen lastig is. Je kunt makkelijk met een mening heleboel mensen bereiken en iedereen reageert daar vervolgens weer op."
Volgens Rouvoet spelen politiek en media een grote rol in dit proces. "Er zit heel veel wisselwerking tussen politiek en media. We zijn daar heel snel in geworden. Heel concreet: als vanochtend iemand iets zegt in een column op de radio, dan kan ik daar vanmiddag in de kamer ter verantwoording voor worden geroepen. We reageren veel minder op documenten en rapporten die een zekere rijping hebben ondergaan."

Verantwoordelijkheid
De vicepremier vindt dat parlement en regering 'nee' moeten durven zeggen tegen de publieke opinie in.
"Dat is best lastig, want het liefst kom je tegemoet aan wat de mensen graag willen. Maar je niet laten leiden door meningen en peilingen en opereren vanuit een langetermijn visie is ook een verantwoordelijkheid van politici."

Een videoregistratie van het gesprek is te zien op de website nu.nl.

André Rouvoet
In de media