Kabinet verwaarloost openbaar vervoer

zaterdag 26 november 2005 08:07

Arie Slob wil meer ambitie en presenteert 15 voorstellen voor groei van het spoor
De kritiek van Arie Slob op het mobiliteitsbeleid van het kabinet is niet mals: “Het openbaar vervoer kan een redelijk alternatief voor de auto zijn, maar dan moet het kabinet méér ambitie tonen. Nu verwaarloost het kabinet het openbaar vervoer, want stilstand is achteruitgang. Het huidige beleid getuigt niet van visie en verzwakt de positie van het openbaar vervoer”.

Arie Slob wil meer ambitie en presenteert 15 voorstellen voor groei van het spoor
 
De kritiek van Arie Slob op het mobiliteitsbeleid van het kabinet is niet mals: “Het openbaar vervoer kan een redelijk alternatief voor de auto zijn, maar dan moet het kabinet méér ambitie tonen. Nu verwaarloost het kabinet het openbaar vervoer, want stilstand is achteruitgang. Het huidige beleid getuigt niet van visie en verzwakt de positie van het openbaar vervoer”. De ChristenUnie wil dat het vervoer van personen over het spoor tot 2020 met tenminste 40% groeit. Slob zet zijn pleidooi voor een ambitieuze groei van het vervoer per spoor kracht bij met de presentatie van de notitie Spoor gaat voor. In deze notitie lanceert hij 15 concrete voorstellen om deze groei te bevorderen. De notitie wordt maandag a.s. tijdens de behandeling van de Nota Mobiliteit aangeboden aan de Tweede Kamer. De voorstellen voor de groei van het spoor betekenen niet dat de ChristenUnie het wegennet verwaarloost. Samen met CDA en PvdA dient de ChristenUnie een motie in om de A1 op te waarderen naar een triple-A-status, zodat de weg voorrang krijgt bij het oplossen van knelpunten.
 
Het stoort Slob dat het kabinet na 2015 geen geld meer wil steken in de aanleg van nieuwe spoorwegen, terwijl er dan opnieuw miljarden worden geïnvesteerd in autowegen. Het kabinet toont geen ambitie. Het kabinet blijft steken in achterstallig onderhoud en de vervanging van materieel. Slob: “Het verbaast me niks dat de naam van het project ‘Bouwen en benutten’ is veranderd in ‘Betrouwbaar benutten’. Zo zal het aandeel van het spoor in de totale mobiliteit echt niet groeien. Dat is een gemiste kans, want het vervoer per spoor heeft een heleboel voordelen: minder ruimte, minder milieuvervuiling, minder files”.
 
Slob wil in overleg met de spoorsector een inventarisatie maken van bestaande en te verwachten knelpunten op het spoor. Die moet een lijst opleveren met projecten die noodzakelijk zijn om de groei van 40% te kunnen realiseren. In de notitie Neem de trein soms hij zelf al een aantal mogelijkheden op, zoals de aanleg van een fly over bij  Utrecht CS. Dat maakt een directe verbinding tussen Amersfoort en Den Haag en Rotterdam mogelijk en verkort de reistijd van het oosten naar het westen en visa versa. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat storingen en stremmingen nabij Utrecht CS niet meer tot grote vertraging en chaos op het spoor hoeven te leiden; er is een omleiding voorhanden.
 
Verder wil de ChristenUnie een viersporig hoofdrailnet in de Randstad – te beginnen met de verbindingen tussen de vier grote steden, een verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Wierden, zodat de verbinding Schiphol Airport – Almere – Zwolle – Twente – Duitsland kan worden gerealiseerd en een rechtstreekse spoorverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem door de aanleg van de Emperbocht bij Zutphen.
 
[file=30]

« Terug

Reacties op 'Kabinet verwaarloost openbaar vervoer'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2005

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari