André Rouvoet voorgedragen als lijsttrekker

zaterdag 02 november 2002 12:00

Ambitie van Eimert van Middelkoop voor plaats in Eerste Kamer

Het bestuur van de ChristenUnie draagt André Rouvoet voor als lijsttrekker van de partij. Daarmee neemt het bestuur integraal het advies over van een selectiecommissie onder voorzitterschap van Andries Heidema, burgemeester van Neder-Betuwe. De commissie noemt Rouvoet een ervaren politicus, die binnen en buiten de Tweede Kamer respect en waardering heeft verworven voor zijn inhoudelijke aanpak. Rouvoet mag rekenen op een breed draagvlak binnen de ChristenUnie. Dat blijkt ondubbelzinnig uit de reacties van de kiesverenigingen. 28% sprak zich uit voor Rouvoet als lijsttrekker. Hij liet daarmee de andere kandidaten achter zich.

Ambitie van Eimert van Middelkoop voor plaats in Eerste Kamer

Op 18 oktober heeft het bestuur van de ChristenUnie de kiesverenigingen gevraagd om hun voorkeur bekend te maken voor de samenstelling van de top 5. Hieraan is door meer dan 85% van de verenigingen gehoor gegeven. Dit zeer hoge percentage gaf de commissie een betrouwbaar beeld van het draagvlak voor de verschillende kandidaten binnen de partij.

In de afgelopen weken is in de media en ook in de reacties van de kiesverenigingen nadrukkelijk de terugkeer van Eimert van Middelkoop aan de orde geweest. 24% van de verenigingen noemde hem als lijsttrekker. Van Middelkoop heeft in de gesprekken met de commissie aangegeven dat een terugkeer naar de Tweede Kamer niet onbespreekbaar is. Echter, zijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar een terugkeer naar de Tweede Kamer, maar zijn ambitie gaat uit naar een plaats in de Eerste Kamer.

De plaatsen 2 t/m 6 op de advieslijst worden ingenomen door achtereenvolgens Arie Slob, Leen van Dijke, Tineke Huizinga, Roel Kuiper en Dick Stellingwerf. Arie Slob was de opvolger van Gert Schutte in de Tweede Kamer, maar keerde na 15 mei 2002 niet terug. Hij ontpopte zich in anderhalf jaar tijd als een kundig Kamerlid. De commissie stelt vast dat hij een sterke politiek-inhoudelijke gerichtheid paart aan een antenne voor maatschappelijk relevante ontwikkelingen. Arie Slob weet dat op een effectieve manier te vertalen in concrete actie en mobilisatie van de achterban.

De selectiecommissie realiseert zich dat mede door het niet voordragen van Eimert van Middelkoop het getalsmatige evenwicht tussen RPF en GPV in de top van de lijst onder druk komt te staan. Maar zij vindt een kwalitatief evenwichtig samengesteld team, waarin de breedte van de achterban van de ChristenUnie zich herkent, belangrijker.

Zie ook:

Reacties op 'André Rouvoet voorgedragen als lijsttrekker'