Intermediair-onderzoek: ChristenUnie heeft beste wethouders

Bron: www.intermediair.nl

Door Thijs Peters en Evert de Vos

Ambtenaren negatief over gemeenteraden

Gemeenteambtenaren ergeren zich groen en geel aan het populisme en de incompetentie van gemeenteraadsleden, zo blijkt uit onderzoek van Intermediair. Hun wethouders waarderen ze daarentegen wél.
Hoogopgeleide ambtenaren zijn uiterst kritisch over het functioneren van gemeenteraadsleden, zo blijkt uit onderzoek van Intermediair. Aan dit onderzoek deden ruim vijfhonderd, veelal hogere ambtenaren mee die werkzaam zijn bij de lokale overheid. Ruim veertig procent van hen geeft de gemeenteraadsleden een vijf of lager. Het gemiddelde rapportcijfer komt uit op een magere 5,6.

De lokale ambtenaren ergeren zich aan incompetentie en populisme, aan vriendjespolitiek en de grote aandacht voor details. ‘Er heerst een hoog stoeptegelgehalte’, aldus een van de deelnemers. Het overgrote deel (71 procent) van de ambtenaren zou het dan ook een uitstekend idee vinden als toekomstige raadsleden eerst verplicht een cursus zouden volgen alvorens in de bankjes plaats te nemen. ‘Nieuwe raadsleden hebben vaak geen benul van wat de gemeente doet en waarover zij moeten beslissen’, meldt een ambtenaar. ‘Je hebt tegenwoordig voor alles een diploma nodig, behalve voor het ouderschap en voor de politiek. Net die twee bezigheden waar je de grootste rampen kunt veroorzaken’, mailt een ander.

De negatieve beoordeling van de raadsleden contrasteert met de hoge waardering voor de wethouders. De medewerkers van de gemeente geven hun hoogste baas gemiddeld een 6,9 als rapportcijfer. Slechts tien procent krijgt een echte onvoldoende. De wethouders van ChristenUnie en PvdA scoren het hoogst met een 7,3. De gezagsdragers van D66 – toch bij uitstek een bestuurderspartij – komen er met een 6,4 het slechts vanaf. De ambtenaren vinden voor het overgrote deel dat wethouders goed naar hen luisteren en dat ze voldoende kennis van zaken hebben. Het wethouderschap is een zware baan, dat weten de ambtenaren als geen ander.

‘Het besturen van een stad is een serieuze zaak.’ ‘Hij/zij moet een manager pur sang zijn met een grote ervaring in een politieke omgeving.’ De angst voor incompetente leiders zit echter diep. Slechts een kwart van de ondervraagden is voorstander van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester. Of, zoals iemand het formuleert: ‘Je moet er toch niet aan denken dat SBS-Ton (van Royen, red.) het hier voor het zeggen krijgt.’

ChristenUnie en PvdA leveren beste wethouders
Beoordeling wethouders
Partij Rapportcijfer
ChristenUnie 7,3
PvdA 7,3
Leefbaar 7,1
GroenLinks 7,0
CDA 6,8
VVD 6,8
Lokaal 6,6
SGP 6,6
SP 6,6
D66 6,4
Bron: Intermediair-onderzoek gemeenteambtenaren

Verantwoording onderzoek
We hebben in totaal vijfduizend mails verstuurd aan abonnees van Intermediair die bij een gemeente werken. Hiervan heeft ruim tien procent aan het onderzoek deelgenomen. Het zijn overwegend hogere ambtenaren in schaal negen tot en met dertien. De gemiddelde leeftijd is 36,7 jaar, 65 procent van de deelnemers is man. Ze werken bij zowel grote als kleine gemeenten, verspreid over het hele land.

Reacties op 'Intermediair-onderzoek: ChristenUnie heeft beste wethouders'

Nieuwsarchief > 2006