ChristenUnie: maak vier sporen bij Elst niet onmogelijk

trein3maandag 22 juli 2013 13:27

De ChristenUnie vindt dat alsnog ruimte moet worden gereserveerd voor vier sporen bij station Elst, zodat intercity’s en goederentreinen hier ongestoord de stoptreinen kunnen passeren. Dit stelt Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber in een serie schriftelijke vragen aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur & Milieu. “Er geldt een wettelijke plicht om een zone langs het spoor vrij te houden in verband met de veiligheid en voor toekomstige spooruitbreidingen. Dat is geen overbodige luxe, want bij Elst komen veel goederentreinen langs, met alle risico’s van dien als er te dicht op de spoorlijn wordt gebouwd. En alleen aanleg van een 3e spoor is echt onvoldoende om de capaciteitsknelpunten op het spoor bij station Elst op te lossen”, aldus Dik-Faber.

Het bestemmingsplan voor het stadhuis in Overbetuwe is vernietigd door de Raad van State. Volgens de ChristenUnie moeten de plannen voor bebouwing rond station Elst niet alleen beter worden onderbouwd, maar moet er ook ruimte blijven voor het vierde spoor. Dik-Faber: “De staatssecretaris heeft dat tot nu toe niet gedaan omdat er alleen geld is voor een 3e spoor. Voor een vierde spoor is er een tekort van 34 mln euro. Dat is een fors bedrag, zeker. Het vierde spoor kan echter ook later worden gebouwd, als nu de ruimte maar gereserveerd blijft.”

Spoorongelukken

Ook vindt de ChristenUnie dat de bouwplannen opnieuw moeten worden bekeken naar aanleiding van de recente spoorongelukken in het Belgische Wetteren en bij Amsterdam. Dik-Faber: “Langs Elst komen veel goederentreinen. Is het dan wel verstandig zo dicht op het spoor te bouwen? De situatie in Amsterdam heeft geleerd dat de kans op door rood rijden van treinen groter is op drukke spoortrajecten. Een vierde spoor bij het station zou dus niet alleen de kans op vertragingen kunnen verlagen, maar ook de kans op ongelukken”

In het Lenteakkoord is geld vrijgemaakt voor regionale spoorlijnen. Ook is de provincie van plan extra geld te steken in infrastructuur via een investeringsfonds in verband met de economische crisis. Dik-Faber: “Het is zeker de moeite waard om te bezien of dit geld soelaas biedt voor het vierde spoor bij Elst, dat in principe snel kan worden gebouwd. Dat is ook goed voor de bouw en werkgelegenheid.”

« Terug

Nieuwsarchief > 2013

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari