ChristenUnie stelt vragen over onwetendheid consumenten over genetisch gemodificeerd voedsel

carla-dik-faberAPR_2378maandag 21 oktober 2013 14:20

Kamerlid Carla Dik-Faber heeft vragen gesteld aan de staatssecretaris van economische zaken, Sharon Dijksma, over het bericht dat consumenten onwetend zijn over genetisch gemodificeerd voedsel. Dik-Faber: ,,Ik vind het zorgelijk dat 57% van de Nederlandse consumenten niet weet of men een product koopt waarin genetisch aangepaste bestanddelen zitten, terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat 50% van de respondenten in het onderzoek aangeeft dat men geen voedselproducten zou willen kopen als er genetisch aangepaste bestanddelen in zitten. De staatssecretaris moet ervoor zorgen dat consumenten sneller en beter kunnen zien of een product genetische aangepaste bestanddelen bevat, zodat zij een weloverwogen keuze kunnen maken tussen ggo en niet-ggo producten."

Schriftelijke vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Economische Zaken over het bericht dat consumenten onwetend zijn over genetisch gemodificeerd voedsel.

1.      Kent u het bericht ‘Bewuste klant koop tóch vaak genetisch gemodificeerd eten’?[1]. Heeft u  kennisgenomen van het artikel ‘Consumer choice: Linking consumer intentions to actual purchase of GM labeled food products’?[2]

2.      Bent u het met mij eens dat het zorgelijk is dat 57% van de Nederlandse consumenten niet weet of men een product koopt waarin genetisch aangepaste bestanddelen zitten, terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat 50% van de respondenten in het onderzoek aangeeft dat men geen voedselproducten zou willen kopen als er genetisch aangepaste bestanddelen in zitten?

3.      Hoe beoordeelt u dit hoge percentage van 57% in vergelijking met de veel lagere onwetendheid in de vier andere onderzochte landen Polen, Spanje, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk?

4.      Klopt het gestelde in het artikel dat er in de periode september 2006-oktober 2007 18 voedselproducten op de Nederlandse markt waren met een ggo-etiket? Zo ja, kunt u een overzicht geven van deze producten?

5.      Kunt u aangeven hoe het aantal voedselproducten met een ggo-etiket op de Nederlandse markt zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld?

6.      Kunt u aangeven hoe het komt dat er in Nederland in vergelijking met andere landen in Noordwest-Europa zoals Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk relatief veel voedselproducten met een ggo-etiket op de markt zijn?

7.      Hoe beoordeelt u de huidige wijze van ggo-etikettering waarbij producenten verplicht zijn op de ingrediëntenlijst te vermelden als een product 0,9% genetisch aangepaste bestandsdelen bevat? Bent u het met mij eens dat het voor consumenten ondoenlijk is om van alle voedselproducten die zij kopen de ingrediëntenlijst te controleren indien zij geen ggo-producten willen kopen?

8.      Welke mogelijkheden ziet u om ervoor te zorgen dat consumenten sneller en beter kunnen zien of een product genetische aangepaste bestanddelen bevat, zodat zij een weloverwogen keuze kunnen maken tussen ggo en niet-ggo producten?

9.      Bent u bereid bij de levensmiddelensector te pleiten voor een herkenbaar ggo-logo op de voorkant van de verpakking, vergelijkbaar met logo’s voor bijvoorbeeld biologische of gezonde producten?


[1] Trouw, 15 oktober 2013

[2] Sleenhoff, S. and P. Osseweijer (2013), ‘Consumer choice: Linking consumer intentions to actual purchase of GM labeled food products’. GM Crops and Food: Biotechnology in Agriculture and the Food Chain 4:3, 1-6

https://www.landesbioscience.com/journals/gmcrops/article/26519/

« Terug

Nieuwsarchief > 2013

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari