Veilige sloop zeeschepen dichterbij

Shipbreakingdinsdag 22 oktober 2013 12:44

“Europese zeeschepen worden nu massaal illegaal gesloopt onder levensgevaarlijke omstandigheden voor mens en milieu. Met deze nieuwe verordening krijgen we beter zicht op de levensloop van de schepen en de materialen waaruit ze bestaan.

Ook worden er strengere eisen gesteld aan sloopwerven", aldus Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie). Het Europees Parlement stemde vandaag in met het onderhandelingsakkoord dat voor de zomer werd bereikt met de Raad en de Commissie.


Nieuwe  wetgeving en impact assessment

 

Nieuwe wetgeving is hard nodig omdat afgelopen jaren 90% van de Europese zeeschepen illegaal werd gesloopt op de kusten van landen als Bangladesh en India. Het is momenteel verboden om schepen in deze landen te laten ontmantelen, maar dit verbod is gemakkelijk te omzeilen en dat gebeurt massaal. Bijvoorbeeld door het schip door te verkopen of om te vlaggen vlak voor de sloop. Dit wordt onder de nieuwe verordening een stuk lastiger. Maar ook het nieuwe systeem is niet waterdicht, omdat er een financiële prikkel blijft bestaan de wetgeving te ontwijken met goedkope slechte sloop.

                                                                                                          

"Daarom hebben we ons gericht op het aanpakken van de oorzaak. De oorzaak is namelijk puur economisch: reders krijgen een betere prijs bij illegale sloperijen, omdat men zich daar niet aan milieu- en arbeidsregels houdt. Daarom moet er een regeling komen dat het prijsverschil opheft", aldus Van Dalen.

 

In het akkoord is afgesproken dat de Europese Commissie binnen 2 jaar met een impact assessment komt naar een financieel instrument, bijvoorbeeld een sloopfonds, dat aan de wetgeving kan worden toegevoegd. Van Dalen: “Ik had liever gezien dat we direct met de Commissie het Sloopfonds konden ontwerpen en bijschaven, maar dat zat er nu niet in. Ik ben blij met de erkenning dat de huidige wetgeving niet ver genoeg gaat en aanvullende maatregelen nodig zijn."

 

Van Dalen: "Een sloopfonds zal er toe leiden dat er wereldwijd betere recyclinginstallaties komen omdat werven in aanmerking willen komen voor een Europees keurmerk. Dit geldt ook voor werven in Europa. Zo vangen we twee vliegen in een klap: milieuwinst en meer werkgelegenheid."

« Terug

Nieuwsarchief > 2013

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari