Rob Nijhoff in debat over de betrouwbaarheid van de Bijbel

rob_congres_tumbmaandag 06 januari 2014 12:13

Rob Nijhoff bevroeg Herman Philipse hoe serieus hij de levensbeschouwelijke positie neemt vanwaaruit elke wetenschapper en elke docent nu eenmaal altijd opereert. Deze uitwisseling vond plaats tijdens een paneldebat, zaterdag 4 januari in Assen. Daar liggen in het Drents Museum een aantal Dode Zee-rollen tentoongesteld, en naar aanleiding daarvan werd dit debat georganiseerd.

Het panel maakte deel uit van een langere debatserie, die met dit slotdebat werd afgesloten. De organisatoren (zie www.geloofjijhet.com) willen de betrouwbaarheid van de bijbel onder de aandacht brengen, en tegelijk de vraag stellen welke ruimte is in onderwijs en wetenschap voor de rol van de schepping, naast evolutionaire theorieën.

Voorafgaand aan het panel ging prof. dr. ir. Henk Jochemsen met prof. dr. mr. Herman Philipse in debat. Jochemsen gebruikte daarbij een dia om duidelijk te maken dat wetenschappelijke theorieën op een ander niveau liggen dan wereld- en levensbeschouwingen. Deze dia met de diverse niveaus vormde ook tijdens het paneldebat (letterlijk) de achtergrond. Vanwege dit niveau-verschil tussen levensbeschouwing en wetenschap is de debatframing 'geloof tegenover wetenschap' misleidend, concludeerde Rob Nijhoff tijdens het panel.

Ook dr. Eppo Bruins, voorzitter van ForumC en hoofdredacteur van DenkWijzer, maakte deel uit van het panel. Te verwachten is dat de organisatie binnenkort het paneldebat op YouTube beschikbaar zal stellen via hun site.

Rob Nijhoff aan het woord

Reacties op 'Rob Nijhoff in debat over de betrouwbaarheid van de Bijbel'