EP op de bres voor het MKB

dinsdag 16 mei 2006 16:45

Straatsburg - Het Europees Parlement (EP) debatteert vandaag over het Marco Polo II programma. Dit fonds financiert oplossingen gericht op het beperken van congestie op de snelwegen en moet het vrachtvervoer milieuvriendelijker maken.

Blokland (ChristenUnie-SGP): " Het Marco Polo II fonds is beter toegankelijk voor kleinere ondernemingen dan Marco Polo I. Dit is belangrijk aangezien de transportsector veelal bestaat uit kleine ondernemingen. Voor hen is het programma grote winst". Projecten kunnen in Marco Polo II gebundeld worden. Bedrijven die te klein zijn om zelfstandig subsidie aan te vragen, zoals in de binnenvaart veel het geval is, kunnen gezamenlijk een project indienen om in aanmerking te komen voor subsidie.

Blokland plaatst tijdens het debat wel een kanttekening bij het programma. Marco Polo I is namelijk nog niet geëvalueerd. "We kunnen hierdoor niet zeggen of Marco Polo II het gewenste effect zal hebben omdat de relatie tussen doel en ingezette middelen onbekend is. Het is daarom goed dat Marco Polo II volgend jaar wèl geëvalueerd wordt. Ik hoop dat de bevindingen de opzet en uitvoering van het programma versterken".

Het Marco Polo II programma is de opvolger van Marco Polo I. Beide programma’s zijn gericht op het beperken van congestie, verbetering van de milieuprestatie van het vervoerssysteem en versterking van het intermodale vervoer. Concrete doelstelling is het opvangen van de verwachte groei van het internationale vrachtverkeer over de weg met short sea, binnenvaart en spoorvervoer of intermodaal met minimaal aandeel wegvervoer. Het EP stemt morgen over Marco Polo II. Naar verwachting zal het EP het voorstel met grote meerderheid aannemen.

« Terug

Reacties op 'EP op de bres voor het MKB'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2006

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari