Europa: vrijheid versus relativisme

eu_flag_squaremaandag 12 mei 2014 16:28

Geert Jan Spijker (adjunct-directeur WI) schreef voor de Vereniging Democratisch Europa (VDE) over Europa en de geloofwaardigheid van de democratische rechtsstaat. 'Europa is niet meer het centrum van de wereld. Wel heeft ze nog steeds een cruciale boodschap'.

Europa en het geloof in de democratische rechtsstaat – Geert Jan Spijker

Geert Jan Spijker is adjunct-directeur van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie.

Inleiding
De Europese bijdrage aan de wereld is uniek en veelzijdig. Met name de ontwikkeling van democratische rechtsstaat is van fundamenteel belang geweest, eerst voor de westerse wereld, later ook daarbuiten. Het bestaan van goede staten wereldwijd blijft cruciaal met het oog op orde en vrede. Elk mens heeft recht op vrijheid en waardigheid, op een stil en gerust leven. Goede rechtsstaten zijn daarvoor nodig en het is terecht dat de EU dat hoog in het vaandel heeft. Des te triester dat het met die democratische rechtsstaat er in veel EU-landen zelf niet zo florissant voorstaat momenteel. Dat blijkt vooral uit toenemend populisme, maar – minder zichtbaar – ook door relativisme. Dat is problematisch voor westerse samenlevingen, maar ook voor de rest van de wereld. Immers: de geloofwaardigheid van de democratische rechtsstaat in zijn algemeenheid staat op het spel nu het westen zijn eigen politieke huis niet op orde heeft. Grote woorden over vrede en vrijheid verliezen naar buiten toe – in het bijzonder naar succesvolle autocratische regimes – aan betekenis als men er zelf niet in gelooft, laat staan er naar handelt.

Reacties op 'Europa: vrijheid versus relativisme'

Nieuwsarchief > 2014