Voorwoord DenkWijzer - Wereldwanorde

geertjandinsdag 15 juli 2014 10:25

Is de westerse wereld aan het instorten? Wordt dit de eeuw van Azië? Grote vragen, die veel Nederlanders maar weinig bezighouden. Wij kijken vooral over de grens tijdens het WK voetbal. Maar laten we wel wezen: mondiale ontwikkelingen hebben grote invloed op het kleine Nederland. Global warming, oorlogen, de toestroom van asielzoekers: dat lossen we niet alleen op.

'De eeuw van Azië'
Toen de Muur viel, brak een tijdperk van westerse overheersing aan. De Sovjet-Unie stortte in en de VS werden de dominante macht in de wereld. Onder leiding van twee presidenten Bush moest de wereld aan democratie en kapitalisme worden geholpen. Die fase lijkt voorbij. Met name China, maar ook Brazilië, Rusland en India (de zogenaamde BRIC-landen) hebben zich economisch en militair stevig ontwikkeld de afgelopen decennia. Alleen al als je kijkt waar de meeste mensen wonen, dan krijg je het idee 'daar gebeurt het!'. Azië als werelddeel van hoop: 'onze kinderen krijgen het beter dan wij'.

De val van het Westen?
Dan het Westen: dat lijkt er weinig florissant voor te staan. De economie heeft het moeilijk, de VS hebben immense schuldenberg en kennen een verlammende polarisatie tussen republikeinen en democraten. Maar laten we het Westen niet afschrijven. Allereerst wordt steeds duidelijker hoe groot de problemen zijn in de opkomende landen. Kijk alleen al naar China met haar diepgewortelde corruptie, dramatische milieuproblemen en schrijnende armoede. En al ontwikkelen de BRIC-landen zich militair, de krijgsmacht van de VS staat op eenzame hoogte. Kortom, nieuwe mogendheden komen op, maar ze zijn nog lang geen wereldmacht als de VS. Amerika blijft de macht waar veel andere landen op terugvallen als het serieus wordt.

Intussen in Europa
Nu de nadruk komt te liggen op de rivaliteit tussen de VS en China verdwijnt Europa naar de achtergrond. Dat is voor een deel beleving: Europa is economisch nog steeds een wereldmacht van de buitencategorie, maar dat wordt niet zo beleefd getuige de onvrede en angst die naar voren kwamen tijdens de recente EP-verkiezingen. Wel pijnlijk is de teloorgang van de krijgsmacht, ook in Nederland. Terecht klinken er recent pleidooien om weer te investeren in defensie. Militair gezien zijn we gemakzuchtig geworden en te afhankelijk van de VS. En dit terwijl er volop onrust is aan de randen van ons continent! Behoud van stabiliteit en aardse vrede zou prioriteit nummer één moeten zijn voor elke overheid. Zodat burgers 'een stil en gerust leven' kunnen leiden.

Geert Jan Spijker, eindredacteur

Reacties op 'Voorwoord DenkWijzer - Wereldwanorde'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:58
Bovendien, deze Imitatie Horloges modellen hebben uiteraard alle essentiele om de sport sterke punten: kroon Breitling Replica en onderste schroef, ijs kras-bestand Sapphire met anti-reflectie behandeling aan beide zijden, roterende bezel cavaliers en 300 m zeehonden 100 m voor modellen goud. In waardig Breitling, zijn ze natuurlijk uitgerust met een automatische motor gecertificeerd COSC chronometer.

Nieuwsarchief > 2014