Waar scheiden al niet goed voor is

geertjanvrijdag 12 september 2014 11:01

Een bekentenis: sinds onze vakantie scheiden wij thuis ons plastic afval van de rest. U doet dat natuurlijk al lang, maar wij hadden er drie weken op een Franse camping voor nodig om zover te komen. Voorheen vond ik dat scheiden van plastic maar gedoe - wat levert het nu eenmaal op? En wat is van plastic en wat niet? Maar op onze natuurvriendelijke camping, waar flink werd gescheiden, kregen we er zowaar plezier in...

Misschien was dat wel juist omdat het vakantie was, maar eenmaal terug in Nederland hebben we volgehouden. Gedisciplineerd gooien we van alles in een aparte vuilnisbak onder ons aanrecht – ik snap nu eindelijk ook waarom Ikea het bedacht heeft daar twee aparte bakken te plaatsen! En een niet onbelangrijk bijkomend voordeel: onze kliko raakt niet meer overvol.

Het werkt perfect. Eens in de week loop ik naar de container aan het eind van de straat (ja, die stond daar al die jaren gewoon naast de glasbak) en gooi het spul erin. Waarom waren we daar niet eerder mee begonnen? Wellicht omdat elk besef van urgentie bij mij ontbrak. Maar dat is sinds een paar weken ook volledig verdwenen, dat gebrek aan urgentiebesef. Nu ik me een beetje verdiep in onze afvaleconomie en de – letterlijk – doodlopende weg die die behelst, is mijn motivatie om (plastic) te scheiden alleen maar toegenomen. Welbeschouwd loopt ons ecologisch systeem immers op zijn laatste benen, als we zo doorgaan. Ons huidige consumeren (en produceren) gaat de draagkracht van de aarde ver te boven. In augustus van dit jaar hebben we alle natuurlijke grondstoffen die de aarde dit jaar kon produceren al opgebruikt: Earth overshoot day heeft men die feestelijke dag genoemd. Zo doorgaan is zelfdestructief. Helemaal als de wereldbevolking sterk blijft groeien (tussen nu en 2050 zal naar verwachting het aantal inwoners van grote steden verdubbelen!). Want al die nieuwe burgers willen eenzelfde leefpatroon als wij westerlingen hebben. Dat gaat dus niet lukken.

Het alternatief is een circulaire economie, waarin volop gerecycled wordt en met statiegeld wordt gewerkt. Een economie waarin het niet gaat om hebben, hebben, hebben en kopen, kopen, kopen, maar om de toegang tot goederen (deel je auto via internet, leen een ladder van je buurman, etc). Een economie waarin regionaal voedsel belangrijker wordt. Dus geen vlees dat al duizenden kilometers onderweg is geweest. Geen drank die alle wereldzeeën heeft bevaren voor die hier aankwam. Wijn uit Limburg is dan misschien nog niet heel lekker, maar waarom een wijn uit Australië halen als Zuid-Europa om de hoek ligt?

Dit betekent dus ook gedragsverandering: soberder leven, terug naar het welvaartsniveau van misschien wel de jaren tachtig (was het toen zo slecht?). En natuurlijk: afval scheiden, zoals plastic. Doet u het niet om te voorkomen dat de kliko overvol raakt, doe het dan voor de schepping en voor het leven van toekomstige generaties.

Geert Jan Spijker is adjunct-directeur van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie.
Deze column verscheen op 12 september in Het Goede Leven (digitaal) en is ook te vinden op protestant.nu

Meer over dit thema vindt u in de volgende editie van DenkWijzer (verschijning: half oktober).

Reacties op 'Waar scheiden al niet goed voor is'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:57
Bovendien, deze Imitatie Horloges modellen hebben uiteraard alle essentiele om de sport sterke punten: kroon Breitling Replica en onderste schroef, ijs kras-bestand Sapphire met anti-reflectie behandeling aan beide zijden, roterende bezel cavaliers en 300 m zeehonden 100 m voor modellen goud. In waardig Breitling, zijn ze natuurlijk uitgerust met een automatische motor gecertificeerd COSC chronometer.

Nieuwsarchief > 2014