Symposium 'Overheid, markt en samenleving' op 26 september

topbanner_wiboekwoensdag 17 september 2014 09:20

Wie is er verantwoordelijk voor uw zorgbehoevende familie, vrienden of buren? Uzelf, of de overheid? En als u dat bent, moet de overheid u daar dan niet meer ruimte voor gunnen? Overheid, markt en samenleving: wie is waarvoor verantwoordelijk? Daarover gaat ons symposium op vrijdagmiddag 26 september in Leerhotel het Klooster in Amersfoort.

De verzorgingsstaat maakt langzaam plaats voor de participatiesamenleving, zo klonk het in de troonrede van 2013. Maar hoe die samenleving eruit ziet, daarover bestaat nog steeds onduidelijkheid. Waar houdt de verantwoordelijkheid van de overheid op en waar begint de verantwoordelijkheid van de burger? Enkele decennia eerder vond een verschuiving richting de markt plaats. Wat kunnen we daar nu van leren? Welke rol is er weggelegd voor de markt en voor maatschappelijke organisaties? En hoe denken we hierover als ChristenUnie?

Rond dit thema zijn recent twee publicaties verschenen. Robert van Putten en Wouter Beekers bieden in hun nieuwe boek Coöperatiemaatschappij een alternatief voor de participatiesamenleving. Roel Kuiper schrijft in De terugkeer van het algemeen belang over de rol van markt en overheid in publieke belangen. Beide publicaties stellen de vraag wie de taak heeft te zorgen voor solidariteit, collectieve voorzieningen en publieke belangen. Wat is de juiste balans? Wie is waarvoor verantwoordelijk?

Meer informatie en aanmelden

Let op: in het pasverschenen ChristenUnie Magazine staat per abuis een verkeerde datum bij het symposium. De correcte datum is vrijdagmiddag 26 september, vanaf 14.00 uur.

Reacties op 'Symposium 'Overheid, markt en samenleving' op 26 september'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:11
De Breitling Replica Watches merk presenteert dit jaar, de nieuwe, meer eigentijdse look zijn horloges van het Breitling Replica Cockpit-bereik: Beschikbaar in een verscheidenheid van metalen, kleuren van wijzerplaten en soorten Hublot Replica armbanden, Cockpits moeten alle liefhebbers van modellen pilot die niet noodzakelijkerwijs een chronograaf hoeft verleiden... Tot slot wordt de datum weergegeven in een venster muur uitgehouwen.

Nieuwsarchief > 2014