Voorwoord DenkWijzer - Groen, groei, geld

geertjandonderdag 09 oktober 2014 09:48

‘Globalisering loopt nu op zijn einde’, kopte NRC afgelopen maand. Omdat de VS zich niet meer opstelt als voorvechter, raakt globalisering in verval. Mensen trekken zich terug in hun eigen regio’s en staten. Is dat erg?

Door Geert Jan Spijker

De heropleving van de regio

De Bunschoter boer-filosoof Jan Huijgen wijst erop dat mondialisering en regionalisering tot nu toe samen opgaan. Maar hij beaamt dat hij zich steeds bewuster wordt van het riskante van de globalisering:er is zoveel wereldwijde verwevenheid en afhankelijkheid (technologisch, economisch, logistiek) dat het systeem enorm kwetsbaar is geworden. Eén strategische terroristische aanslag kan een heel gebied afsluiten van basisvoorzieningen. Als boer zet hij daarom in op ‘nabij’. Zijn pleidooi: maak regio’s weer meer zelfvoorzienend, op voedselgebied (streekproducten zijn weer helemaal hip) en bijvoorbeeld rond energievoorziening. Dan hoeven we ook niet voortdurend rekening te houden met Poetins onvoorspelbare fratsen. En het past naadloos in de beweging naar een participatiesamenleving, ofwel ‘coöperatiemaatschappij’. Burgers nemen het heft in eigen handen, organiseren met een groepje dat er zonnepanelen in de wijk komen, delen hun auto via internet.

Bittere noodzaak van circulair denken

Wat is dit voor ontwikkeling? Vooral leuk voor liefhebbers? Of een serieuze reactie op de globalisering? Carla Dik, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, hoopt het laatste. Ze wijst erop dat het huidige economische systeem van globalisering en groei ten koste gaat van mens en milieu. Grondstoffen raken uitgeput en onze leefomgeving vervuilt. Het roer moet om. De omvang en omvattendheid van de huidige problematiek komen nog nadrukkelijker, ik zou bijna zeggen aangrijpender, naar voren in het openingsartikel van Eppo Bruins. Hij laat zien dat we bezig zijn met een race die we niet kunnen winnen. Als we zo doorgaan vernietigen we de aarde, op korte of lange termijn, vermoedelijk korte... Met een aanhoudend groeiende wereldbevolking, die bovendien eindelijk ook eens wat beleg op haar brood wil, is het onvermijdelijk dat de aarde een burnout krijgt. Op is op. Het alternatief: inzetten op een circulaire economie, met nadruk op recycling, wetenschappelijke innovaties en gedragsverandering. We zullen er aan moeten wennen dat we er materieel op achteruit zullen gaan (naar, zeg, de levensstandaard van de jaren tachtig). De vraag is echter of dat ook een geestelijke achteruitgang zal betekenen.

Reacties op 'Voorwoord DenkWijzer - Groen, groei, geld'

Nieuwsarchief > 2014