[Gastblog] Kijk wat meer omhoog! – door Jan Westert

jan westert kleurdinsdag 28 oktober 2014 11:52

In het recent verschenen boek met de onheilspellende titel Van God los maken historici Ewout Klei en Remco van Mulligen hun balans van de christelijke politiek op. WI-voorzitter Jan Westert reageert met een ‘uitnodiging aan Ewout en Remco’: Kijk wat meer omhoog!

Einde van de christelijke politiek?

Is het einde van de christelijke politiek nabij? Wanneer ik Ewout Klei (D66-lid) en Remco van Mulligen (ChristenUnie-lid) mag geloven, zijn wij bezig in de eindtijd van de christelijke politiek. Ewout is klaar met christelijke partijen: conservatief en gericht op het verdedigen van christelijke hobby’s! Christelijke politiek is voorbij. Remco is niet minder radicaal, maar verwoordt zijn boodschap troostvoller. Hij ziet weinig perspectief voor christelijke politiek. De basis voor het christelijk geloof is niet politieke macht, maar de kerk moeten zich ontwikkelen als een contrasterende gemeenschap, sociaal bewogen naar de medemens, duidelijk van identiteit.

Laat dat nu net het beeld zijn, dat ik van een hedendaagse ChristenUnie-politicus, als Gert Jan Segers heb. Niet in de eerste plaats gericht op het verdedigen van eigen belang, maar bewogen met de ellende van deze tijd: vrouwenhandel, onmenswaardige prostitutie. Thema’s waar de seculiere staat niet van bevrijd lijkt te kunnen worden. Niet het behoud van vervlogen tijden maakt christelijke politiek sterk. De levenskracht zit in het scherp aan de kaak stellen van het onrecht in deze tijd. Een politieke beweging die deel uitmaakt van zo’n christelijke gemeenschap levert nog immer een uitstekende bijdrage aan het politieke debat. De vraag voor hoe lang en in welke vorm is dan van tweede orde. Christelijke politiek geworteld in Christus vindt altijd zijn weg.

Hoog heren, kijk omhoog heren

Beste Ewout en Remco, jullie zijn teveel naar beneden gericht. Op de kleine – niet toekomstbestendige thema’s en ethiek. Het seculiere triomfantalisme van de opkomende politieke grootmacht D66 is al net zo op hier beneden gericht. Met Ramses Shaffy zou ik willen zeggen: Loop niet zo gebogen. Hoog heren, kijk omhoog heren. Voor wie gelooft in de levenskracht van de christelijke boodschap voor het publieke domein heeft christelijke politiek altijd een ontspannen perspectief.

Vrijheid voorbij de verzuilde tijd

En vervolgens beste Ewout en Remco zeggen jullie in je kritische reflex op de houdbaarheid van christelijke politiek veel wat waar en waardevol is. Christelijke politiek die op de laatste schans hobby’s uit de verzuilde tijd staat te verdedigen, is aan het voorbijgaan. Mijn complimenten voor die analyse.

Mijn compliment, Ewout, ook voor de kritische reflex naar je eigen seculiere partij D66 die nu net geen onderscheid moet willen maken. In de praktijk gedraagt de partij zich te vaak seculier selectief. Bovendien richt zij haar pijlen vooral op de ‘kleine ethiek en de dingen die voorbijgaan’. Dat wat in jullie boek de christelijke hobby’s worden genoemd.

Fundamenteler is de vraag naar de onderliggende waarden, zoals vrijheid. Vrijheid wordt soms met een te groot gemak opgeofferd ten gunste van gelijkheid. D66 propageert het ideaal van de liberale seculiere staat, die ruimte laat voor diversiteit en pluriformiteit. Dat vraagt om de goede balans tussen vrijheid en gelijkheid, om tolerantie, om rekenschap geven van de positie van de minderheid.  De kunst van de democratie is niet de dictatuur van de meerderheid, maar bescherming van de positie van de minderheid. Dat is de grote waarde van de klassieke grondrechten in onze rechtstaat.

Als de antichristelijke beeldvorming rond D66 te simpel is, sta ik je graag bij om het beeld bij te stellen, zelfs als de partij dat beeld zelf heeft opgeroepen. Een debat tussen het wetenschappelijk bureau van de ChristenUnie en D66 over gelijkheid versus vrijheid in een seculiere staat zou een goede stap zijn. Daar wil ik jullie van harte toe uitnodigen. Voor het goede perspectief is het immers beter samen omhoog te kijken.

Jan Westert is voorzitter van het curatorium van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie

Nieuwsarchief > 2014