WI-onderzoeker Rob Nijhoff promoveert aan Vrije Universiteit

Rob Nijhoff 2014donderdag 18 december 2014 08:30

Rob Nijhoff, onderzoeker bij het Wetenschappelijk Instituut, promoveert op 18 december aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In zijn proefschrift bespreekt hij filosofie van Jan Woltjer. Ondanks het kwaad in de wereld durfde hij de aarde nog een kunstwerk van God te noemen, zo stelt Rob Nijhoff. In zijn proefschrift bespreekt Nijhoff de filosofie van Woltjer en de latere kritiek daarop.

Wie was Jan Woltjer?
Jan Woltjer (1849 – 1917) was een van de eerste hoogleraren aan de Vrije Universiteit. Met Abraham Kuyper, oprichter van die universiteit, en theoloog Herman Bavinck vormde Woltjer een driemanschap. Maar waar de laatste twee bekendheid genieten, is Woltjer vergeten.

Wat  hield de filosofie van Woltjer in?
De filosofie van Woltjer draait om het begrip ‘logos’: het ‘woord’. Wij kennen de term bijvoorbeeld uit het Johannes-evangelie: Jezus als het Woord. In die tijd verwees het begrip ‘logos’ ook wel naar de ‘logische’ ordening van de wereld. Maar Paulus zegt ergens dat Jezus Christus zelf de samenhang van alle dingen in deze wereld is. Woltjer noemde de wereld, ondanks zijn imperfectie, een kunstwerk van God. Iets van God is onder meer zichtbaar in de orde van de schepping, maar ook in bijvoorbeeld de zwaartekracht, de schoonheid van flora, de zorgzaamheid van een moederdier of de liefde tussen mensen.

Wat zegt het gedachtegoed van Woltjer ons over politiek?
Woltjer was zelf jarenlang senator voor de Antirevolutionaire Partij, een partij waarmee de ChristenUnie zich historisch verbonden voelt. In zijn denken en doen had Woltjer veel aandacht voor immateriële thema’s. Dat kenmerkte ook zijn stijl. Hij was uit op echte gedachtewisselingen, echt luisteren naar elkaar. Wanneer de bereidheid tot luisteren ontbreekt, ontaardt de politiek in een machtsspel.

Heeft zijn visie op de ordening van de schepping ook politieke gevolgen?

Het maakt nogal uit hoe je naar de werkelijkheid om je heen kijkt. Is alle orde een keuze van mensen of ontvangen we die ook van God? Neem het gezin of de kerk: komen die tot stand door (enkel) keuzes van individuen of is dat ook een gegeven van God? Hoe je dat ziet heeft ook politieke gevolgen: of je bijvoorbeeld alleen individuele rechten erkent of ook de rechten van een gezin als gezin, of van een kerk als kerk bijvoorbeeld.

Rob Nijhoff is senior onderzoeker aan het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Nijhoff werkt daar momenteel aan een onderzoek naar de toekomst van de christelijke politiek tegen de achtergrond van nieuwe theologische en sociologische ontwikkelingen.

Het volledige proefschrift  is te lezen via de digitale universiteitsbibliotheek van de VU.
Over zijn proefschrift gaf Rob Nijhoff eerder een interview in het Nederlands Dagblad en in het Reformatorisch Dagblad.

Reacties op 'WI-onderzoeker Rob Nijhoff promoveert aan Vrije Universiteit'

Nieuwsarchief > 2014