Klimaatakkoord moet ook gevolgen hebben voor lucht- en scheepvaart

containerschipdinsdag 15 december 2015 14:59

“De kracht van het klimaatakkoord van Parijs zit hem in het duidelijke doel: de opwarming van de aarde ruim onder de 2 graden houden ”, dat zei Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) in Straatsburg. Daar werd vanmiddag gedebatteerd over de uitkomst van de klimaattop. “Met dit doel voor ogen moeten we nu concrete stappen gaan zetten. Dan denk ik aan de sluiting van kolencentrales, maar ook aan het terugdringen van de uitstoot in de lucht- en scheepvaart.”

Lucht- en scheepvaart

Van Dalen: “Dat de lucht- en scheepvaart sector niet in de tekst van het klimaatakkoord worden genoemd vind ik teleurstellend. Deze sectoren alleen zijn al goed voor 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Maar toch kunnen emissiereducties na Parijs ook daar niet uitblijven.”

Dat ziet de Europese sector gelukkig zelf ook in. Zo heeft bijvoorbeeld de directeur van de organisatie van Europese scheepseigenaren in reactie op het akkoord in Parijs, al opgeroepen tot vergaande stappen in  zijn sector.

Van Dalen: "De Europese Unie moet er bij de wereldwijde koepelorganisaties van de lucht- en scheepvaart (ICAO en IMO) op aandringen hun uitstoot aanzienlijk af te bouwen. Nu neemt deze nog jaarlijks toe! Al jaren wordt er binnen deze organisaties gepraat over het terugdringen, maar nooit kwam het tot betekenisvolle stappen.

Met het 2-graden-doel van het klimaatakkoord van Parijs in de hand, dat door alle landen ondertekend is, moet het mogelijk zijn deze impasse te doorbreken.

Als dit niet lukt, moet de EU met de landen die dit wel willen aan de slag. Deze sectoren zijn te groot om buiten beschouwing te laten.”

« Terug

Reacties op 'Klimaatakkoord moet ook gevolgen hebben voor lucht- en scheepvaart'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari