'Hoeveel is een mensenleven waard?' politiek café met Gert-Jan Segers

dinsdag 12 december 2017 20:00

Hoeveel is een mensenleven waard?
Politiek Café over actuele dilemma's in de gezondheidszorg
Op dinsdag 12 december 2017 bespreken we in het Politiek Café actuele dilemma’s in de gezondheidszorg met Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie en Marli Huijer, bijzonder hoogleraar publieksfilosfie (EUR) en voormalig Denker des Vaderlands.

Toegang tot het Politiek Café, bij ProDemos in Den Haag, is gratis. Meer informatie en reserveren via www.prodemos.nl/gezondheidszorg.

Keuzes in de zorg
De gezondheidszorg in Nederland brengt ons veel goeds. We leven langer, zijn langer gezond en mede dankzij de zorg kunnen we langer werken. De zorg geeft ons meer zekerheid en zelfredzaamheid. Maar de kosten in de gezondheidszorg blijven stijgen.

Beleidsmakers worstelen met deze stijgende kosten en de keuzes die daarbij komen kijken. Want hoe vergelijk je zorgkosten met elkaar?

Zolang het over algemeenheden gaat, blijkt de discussie niet zo problematisch. Maar op het moment dat het een groep patiënten of een individu betreft, wordt het persoonlijke politiek. Mag geld een rol spelen bij de keuze voor behandeling? En laat levenskwaliteit zich in geld uitdrukken?

Toekomstproof
In het Politiek Café van december bespreken we hoe we onze zorg toekomstproof kunnen maken. Wat is medisch en wat is ethisch aanvaardbaar? Of ligt de oplossing voor onze stijgende zorgkosten in een andere benadering, zoals het beteugelen van de macht van de geneesmiddelenindustrie of hoeveel winst zij mag maken?

Over deze vragen praten we in ons Politiek Café met Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie en Marli Huijer, bijzonder hoogleraar publieksfilosofie (Erasmus Universiteit Rotterdam) en voormalig Denker des Vaderlands.

De avond staat onder leiding van Henk Steenhuis (Dagblad Trouw).

Wanneer: Dinsdag 12 december, 20.00-21.30 uur
Waar: ProDemos, Hofweg 1, Den Haag
Toegang: gratis, aanmelden via de website