ChristenUnie roept op tot maatschappelijk verantwoord adverteren

dinsdag 08 november 2005 12:01

Publieksactie TMF, MTV en The Box
Naar aanleiding van de recente groepsverkrachting in Rotterdam, start de ChristenUnie een publieksactie gericht op de adverteerders van TMF, MTV en The Box. De verkrachters gaven zelf aan geïnspireerd te zijn door clips van hun favoriete rappers die door deze omroepen worden uitgezonden. De ChristenUnie roept via haar website het publiek op om brieven te versturen naar de adverteerders.

Publieksactie TMF, MTV en The Box

Naar aanleiding van de recente groepsverkrachting in Rotterdam, start de ChristenUnie een publieksactie gericht op de adverteerders van TMF, MTV en The Box. De verkrachters gaven zelf aan geïnspireerd te zijn door clips van hun favoriete rappers die door deze omroepen worden uitgezonden. De ChristenUnie roept via haar website het publiek op om brieven te versturen naar de adverteerders.
 
Justitie vervolgt jaarlijks tweehonderd minderjarige jongens voor groepsverkrachtingen. Op MTV, TMF en The Box krijgen jongeren in gangsta-clips per dag uren lang te zien dat meisjes niks liever willen dan 'gepakt' te worden. Arie Slob: “Deze clips degraderen vrouwen en meisjes tot seksuele gebruiksvoorwerpen. We laten het toch niet gebeuren dat een dergelijke beeld van hen gecreëerd wordt”. De ChristenUnie wil via de adverteerders bereiken dat de uitzendingen van de gangsta-clips worden gestopt.
 
Debat
Op het discussieforum van de ChristenUnie is een debat gestart. Arie Slob: ”Wij willen graag weten wat jongeren er van vinden. Wat moet er gebeuren? Ons eerste doel is het taboe te doorbreken dat je over deze zaken niet mag spreken. De PvdA is nu ook zover dat ze er over wil praten. En wij horen dat veel mensen zich zorgen maken. Het is hoog tijd voor een maatschappelijk debat.”
 
Volgens de ChristenUnie zou het resultaat van dit debat een code voor 'maatschappelijk verantwoord media maken' moeten zijn. Arie Slob: "Omroepen, commercieel en publiek, kunnen niet langer weglopen voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid."
 
Adverteerders
De ChristenUnie gaat daarnaast proberen via de adverteerders te bereiken dat er gestopt wordt met de gangsta-clips. Deze adverteerders maken het mogelijk dat de zenders deze clips, die een verwrongen beeld van seksualiteit en omgangsvormen uitdragen, kunnen uitzenden. Arie Slob: "Dit soort zenders moet het hebben van reclamegelden. Daarom benaderen we rechtstreeks de geldschieters".
 
Op de website van de ChristenUnie komt een lijst van adverteerders. Op deze lijst staan momenteel al EasyMobile, Fanta, Free Recordshop, Lipton Ice Tea, Nivea, Wella New Wave, Unox en T-mobile. Deze lijst wordt de komende dagen verder aangevuld. Iedereen wordt opgeroepen deze adverteerders te schrijven of te mailen om hun invloed aan te wenden bij TMF, MTV en The Box. Op de site komen hiervoor ook standaardbrieven beschikbaar. Arie Slob: "Wij hopen dat veel mensen in beweging komen. De consument kan deze bedrijven een duidelijk signaal geven: De grens is nu bereikt!".
 
Reacties
De adverteerders zijn van te voren door de ChristenUnie ingelicht. Twee adverteerders hebben inmiddels gereageerd. Coca Cola Enterprises, producent van Fanta, heeft de ChristenUnie telefonisch laten weten dat het primair een verantwoordelijkheid van TMF is. De ChristenUnie hoopt binnenkort met Coca Cola hierover in gesprek te gaan. EasyMobile laat weten niet verantwoordelijk te zijn voor de inhoud van de uitzendingen. “De inhoudelijke strekking van uw aktie nemen wij serieus en zal door ons worden meegenomen in de beoordeling van door ons in te zetten media”, aldus Daniël Doornink, Chief Marketing Officer.
 
De ChristenUnie vindt dat ondernemingen wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Zij maken een bewuste keuze voor de media waar ze adverteren en zijn daar dus op aan te spreken. De ChristenUnie roept de adverteerders op niet langer weg te kijken, maar maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

« Terug