Masters vóór de class

maandag 18 juni 2012

De Masterclasses van het ChristenUnie Opleidingscentrum zijn een schot in de roos, zo blijkt uit het enthousiasme van de deelnemers. Dit seizoen waren er de Masterclass christelijk-sociaal denken en doen en de Masterclass veelkleurig talent. Het komende seizoen biedt het Opleidingscentrum naast deze beide Masterclasses ook de Masterclass wethouders aan.

Wat is het succes van de Masterclass?
Uit evaluaties blijkt dat het concept Masterclass aanslaat vanwege een aantal kenmerken. De sprekers zijn stuk voor stuk zeer ervaren in hun vak of politieke functie. Bijvoorbeeld mensen uit onze Tweede Kamerfractie en wetenschappelijk medewerkers van het WI. Dit zorgt, in combinatie met de toelatingseis van minimaal hbo-niveau voor deelnemers, inhoudelijk voor een hoog niveau. Door de intensiteit van het programma bouwen de  deelnemers iets met elkaar  op wat ook na afloop van de Masterclass wordt voortgezet. De eerste Masterclass van 2010-2011 ( waar o.a. Janneke Louisa haar eerste stappen in de partij heeft gezet) komt nog regelmatig bij elkaar om door te praten over verschillende onderwerpen. Verder wordt de stagedag, in de meeste gevallen bij een politiek functionaris, hoog gewaardeerd.

Waarom nu ook een Masterclass speciaal voor wethouders?
Er is vraag naar. In deze Masterclass wordt gericht ingegaan op de situatie van de wethouder. De vragen die bij wethouders leven zijn vaak specifiek voor hun functie. Bijvoorbeeld vragen over politieke profilering: is dit wenselijk als bestuurder, en zo ja, hoe doe je dat dan? In een setting met collega’s is dit voor alle deelnemers herkenbaar. Dat biedt de gelegenheid om er dieper op in te gaan.

Hoe is de Masterclass wethouders opgezet?
De inhoud  wordt op een compacte manier aangeboden om de reistijd beperkt te houden: in twee weekenden van vrijdagmorgen t/m zaterdagmiddag. We hopen dat het op deze manier goed is in te plannen in de volle agenda van een wethouder.

Wat komt er aan bod in de Masterclass wethouders?
In het eerste weekend zal het gaan over persoonlijke motivatie, een christelijk-sociale visie op de rol van de samenleving, over de rol van de wethouder en politieke profilering. Het tweede weekend draait vooral om vaardigheidstrainingen, en ook die zijn toegespitst op de situatie van de wethouder. Zo worden in het onderdeel mediatraining met een acteur situaties geoefend die je als wethouder in de praktijk tegenkomt.

Door Rieke Elsenbroek, coördinator Opleiding, verschenen in DenkWijzer 2012 - 2

De drie verschillende Masterclasses starten kort na de zomervakantie. Hebt u interesse, kijk dan voor meer informatie op de website. Wethouders kunnen zich zonder sollicitatieprocedure aanmelden. Voor de andere twee Masterclasses geldt een sollicitatieprocedure. Klik voor de diverse sluitingstermijnen op masterclassveelkleurigtalent of masterclasschristelijksociaal.

Reacties op 'Masters vóór de class'