De VVD-stemmer naast u in de kerkbank

Hermen Vreugdenhil 2011 (RT)maandag 15 oktober 2012

Op 12 september is nog duidelijker geworden hoe de christelijke politiek onder druk staat. Het zetelaantal van de christelijke partijen is afgenomen, in opinieartikelen werd het bestaansrecht van christelijke politiek weer eens stevig betwijfeld. Waarom christelijke politiek: kunt u het uitleggen aan uw buurman in de kerk die VVD stemde? Docent Hermen Vreugdenhil aan het woord over een cursus die u hier handvatten voor biedt.

Hermen, je bent als docent betrokken bij de basiscursus "Welkom bij de ChristenUnie". Hoe kan die cursus me helpen om aan anderen uit te leggen waarom christelijke politiek nodig is?
"Je hoort vaak dat de keuze voor een politieke partij op één of twee  issues wordt gemaakt. Maar christelijke politiek is veel rijker dan enkele  politieke issues. Al ons politieke handelen wordt bepaald door een bijbelse visie op mens en samenleving, en op de rol van de overheid. In de cursus ervaren en delen we dat met elkaar vanuit  onze rijke traditie, de duidelijke grondslag en de concrete praktische  politieke uitwerking binnen de ChristenUnie. Het is zo mooi en heilzaam  om in de politiek als navolger van Christus voluit te mogen spreken over  de keuzes die dat vraagt en dat delen we graag met anderen."

We hebben nu net verkiezingen achter de rug... moet ik me hier op dit  moment echt druk over maken?
"Misschien wel júist nu. Ook na de verkiezingen geldt:  "Dit is ons moment, geef je hart een stem!" Veel leden en sympathisanten zijn  geïnteresseerd geraakt in de ChristenUnie, voelen zich welkom bij de  ChristenUnie en willen  zich actief gaan inzetten. Wij helpen ze daar graag bij. Het is belangrijk dat we met elkaar ons enthousiasme vasthouden, ook richting de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Hopelijk steekt dit ook onze kerkbuurman aan die deze keer VVD stemde."

Wat is jouw eigen drive voor christelijke politiek, en in het bijzonder  voor de ChristenUnie?
"Recht doen, trouw zijn en nederig wandelen met je God (Micha 6:8). Ik heb  zelf als politicus voor de ChristenUnie mogen ervaren hoe waardevol en  mooi die boodschap is die je als christenpoliticus in de praktijk mag  brengen. Die is zoveel rijker dan scoren op een paar thema's. Die  boodschap dragen we samen in de ChristenUnie uit. Die opdracht mogen we samen in de praktijk brengen. Gaaf om dat met zovelen binnen de ChristenUnie te mogen delen en doen! Ik zou zeggen: doe mee!"

Door Rieke Elsenbroek, coördinator Opleiding, verschenen in Handschrift 4/2012

De cursus "Welkom bij de ChristenUnie" wordt aangeboden in Bunschoten (nov), Capelle a/d IJssel (jan), Breda (feb), Hardenberg (feb/mrt), Urk (mrt) en Eindhoven (mei). Klik hier voor meer informatie en aanmelding.

Reacties op 'De VVD-stemmer naast u in de kerkbank'