Nog 65 weken

dinsdag 18 december 2012

Over 65 weken zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Een belangrijke periode breekt aan voor fracties en besturen. Een periode van profilering van fracties, het vinden en voorbereiden van opvolgers en het bedenken van een campagnestrategie. Het ChristenUnie Opleidingscentrum denkt hierover graag met u mee.

1. Nu werken aan strategie
In maart 2010 zijn de raadfracties aan de slag gegaan met hun speerpunten. Hoe staat het nu met die speerpunten? Welke beloften van toen zijn ingelost en welke staan nog open? Wat zijn de thema’s die de komende 1,5 jaar in de gemeente op de agenda komen en hoe profileert de ChristenUnie zich daarin? Het Opleidingscentrum heeft een handreiking klaarliggen om deze vragen gestructureerd aan te pakken. Ervaren trainers staan klaar om raadsfracties en besturen in dit proces te begeleiden. De training wordt op maat gemaakt voor elke lokale situatie.

2. Ontdekken en ontwikkelen van talent
Op de kandidatenlijsten prijken straks nieuwe namen. Om deze politieke talenten een goede basis te geven heeft het Opleidingscentrum de Leergang gemeentepolitiek ontwikkeld. Een stevig opleidingstraject voor mensen die hun ambitie kennen en goed voorbereid van start willen gaan. In dit traject combineren we stevige inhoud over christelijke politiek met het ontwikkelen van strategische en communicatieve vaardigheden. Er is aandacht voor het belang en de plaats van christelijke politiek in de gemeenteraad en de plaats die de ChristenUnie daarin inneemt. In de praktijk kan het lastig zijn om de uitgangspunten van de ChristenUnie goed voor het voetlicht te brengen in de lokale politiek. En het is een uitdaging om onze achterban te overtuigen van een stem op de ChristenUnie. In de Leergang komen al deze onderwerpen aan bod. Het Opleidingscentrum denkt ook mee in het aantrekken en betrekken van talent voor de lokale ChristenUnie. Er is een programma beschikbaar voor het stimuleren van politieke betrokkenheid van de achte, verrban, een opzet om uw leden uit te dagen om mee te doen en een traject om mensen met interesse verder te introduceren.

3. Trainingsdag: 2 maart
Op zaterdag 2 maart 2013 organiseert het Opleidingscentrum in samenwerking met de bestuurdersvereniging een trainingsdag voor iedereen die betrokken is bij de voorbereiding op de verkiezingen. Een greep uit de onderdelen van deze dag:

• Sociale mediastrategie: hoe zetten raadsleden sociale media effectief in voor en tijdens de campagne?
  • Training van selectiecommissies: hoe kom je tot een representatieve kandidatenlijst Wat zijn de aandachtspunten in de gespreksvoering en welke rol heeft de commissie ten opzichte van het bestuur?
  • Effectief campagnevoeren.
  • Doelgroepen: wie wil je bereiken en hoe doe je dat?
  • Samenwerking met andere partijen: wat is de achtergrond, wat is de winst en wat zijn bedreigingen?
  • Verkiezingsprogramma: hoe komt dit tot stand en hoe ziet het eruit?

Met interactieve workshops onder leiding van ervaren trainers is dit een must voor iedereen met een actieve rol in de voorbereiding van de verkiezingen. Meer informatie over het aanbod en de actuele gegevens vindt u op www.opleiding.christenunie.nl. Vragen kunt u stellen via opleiding@christenunie.nl.

Door Annerieke Pruim, coördinator Talent, verschenen in DenkWijzer 3/2012

Reacties op 'Nog 65 weken'