Arie Slob verlaat Tweede Kamer – Gert-Jan Segers wordt fractievoorzitter

ariebedankt-bannerdinsdag 10 november 2015 08:05

Na meer dan veertien jaar lid geweest te zijn van de Tweede Kamer maakt ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob vandaag zijn vertrek bekend. Slob verlaat de Kamer per 1 december aanstaande.

Vanaf 1 januari 2016 zal hij als directeur van het Historisch Centrum Overijssel (HCO) en de Stichting IJsselacademie aan het werk gaan. Terug naar zijn oude vakgebied en de stad en provincie waar hij al meer dan 25 jaar met veel plezier woont. Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers zal vanochtend in de fractievergadering worden gekozen als nieuwe fractievoorzitter van de ChristenUnie.

Arie Slob over zijn vertrek in een brief aan de leden: ,,Ik heb besloten om me bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen niet meer beschikbaar te stellen voor het lijsttrekkerschap. Deze keuze betekent dat ik tijdig ruimte wil maken voor een opvolger. Dit is daar een geschikt moment voor. Wie vandaag naar de ChristenUnie kijkt, ziet niet alleen in Den Haag een goed ingewerkte fractie, maar ziet overal in het land hoe capabele vertegenwoordigers van de ChristenUnie aan het werk zijn. De ChristenUnie is in de afgelopen jaren steeds verder ontwikkeld tot een politieke unie van betrokken christenen. Ik heb jarenlang alles gegeven voor de partij en dat waar zij voor staat. Met dankbaarheid kijk ik op deze jaren terug, waarin de partij een bijzondere ontwikkeling doormaakte. Een partij met bewogen liefde voor mensen, de wereld en de nood die er is. Niet alleen mooi verwoord bij debatten en in interviews, maar vooral ook in concrete politieke daden.”

Partijvoorzitter Piet Adema over het vertrek van Arie Slob: ,,We respecteren en begrijpen dit besluit van Arie. We zijn hem heel veel dank verschuldigd voor al zijn inzet in de afgelopen jaren en de verdienste die hij voor de partij heeft gehad. Hij laat een deskundige fractie achter die hij als fractievoorzitter mede heeft gevormd tot het sterke team dat er nu staat. Mede dankzij zijn verantwoordelijkheidsbesef, politiek gevoel en integere stijl heeft de ChristenUnie-fractie  op belangrijke momenten in de afgelopen jaren van grote invloed kunnen zijn. Door zijn betrokkenheid bij mensen is hij in de afgelopen periode erg samenbindend geweest in de partij. Er breekt  nu een nieuwe en minder hectische periode aan voor Arie en zijn vrouw Marjette. We wensen hen beiden Gods nabijheid toe en Zijn zegen op hun verdere levenspad.”

Beoogd fractievoorzitter Gert-Jan Segers: ,,De ChristenUnie staat er beter voor dan ooit. We hebben de afgelopen jaren ons geloof een stem kunnen geven door bij akkoorden op te komen voor kwetsbare mensen, binnen en buiten ons land, voor gezinnen, voor de regio's en voor de schepping. Arie heeft daarin steeds de hele partij meegenomen. Het is eervol om hem te mogen opvolgen en ik ben ongelofelijk gemotiveerd om ook bij de komende politieke keuzes steeds weer ons hart te laten spreken.”
Arie Slob
Gert-Jan Segers

Reacties op 'Arie Slob verlaat Tweede Kamer – Gert-Jan Segers wordt fractievoorzitter'

Kuyeren, H.J. (Hildebrand) van [104094]
Geplaatst op: 10-11-2015 17:56
Waarom de termijn niet afmaken waarvoor je gekozen bent? Het is niet heel erg, maar wel logischer. In het ND zegt Slob dat hij anders zich verplicht had gevoeld om ook na 2017 actief te blijven. Maar dat had toch niet gehoeven? Om in zo korte periode direct de politiek uit te stappen vind ik toch jammer.
Leeuwen, A. (André) van [77296]
Geplaatst op: 10-11-2015 19:27
Arie. Met Andre van Leeuwen uit Papendrecht.Ik sta niet op Facebook te boek, maar wel een reactie van mij.Dank voor je geweldige energie gedreven door onze Heer in de hemel. Je hebt met Zijn hulp geweldig werk gedaan

Nieuwsarchief > 2015 > november