Inbreng Joël Voordewind ten behoeve van de Initiatiefnota van de leden Voortman en Gesthuizen over het kinderpardon

donderdag 04 september 2014

Onderwerp:   Initiatiefnota van de leden Voortman en Gesthuizen over het kinderpardon

Kamerstuk:    33 953

Datum:           4 september 2014

I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

1. Doel en aanleiding

De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van voorliggende initiatiefnota. Zij ondersteunen van harte de veronderstelling dat uitvoering van de Regeling langdurig verblijvende kinderen onnodig stringent wordt uitgevoerd.

3. Beslispunten

3.3 Rijkstoezicht

De leden van de ChristenUnie-fractie zijn verheugd over het feit dat veel kinderen door deze regeling eindelijk een waardig bestaan in Nederland kunnen opbouwen. Zij betreuren echter wel dat veel kinderen die eveneens langdurig in Nederland verblijven buiten hun schuld om geen aanspraak kunnen maken op deze regeling. Zij delen de mening dat kinderen die in beeld waren bij de lokale overheid en kinderen die aan alle criteria voldoen behalve het leeftijdscriterium eveneens aanspraak moeten kunnen maken op deze regeling. Deze leden constateren dat de initiatiefnemers de regeling onder meer van toepassing willen verklaren op kinderen en gezinsleden die geen asiel hebben aangevraagd. Kan helder uiteen worden gezet of een dergelijke verbreding niet zal leiden tot een uitholling van de asielprocedure?

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.

Archief > 2014 > september