ChristenUnie stelt vragen over schadelijke brandstof voor Afrika in Nederlandse havens

Carla Dik-Faber - Foto: Rufus de Vriesmaandag 19 september 2016 21:26

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber wil van het kabinet weten wat het kabinet aan de productie en doorvoer naar Afrikaanse landen van schadelijke brandstof vanuit de havens in Amsterdam en Rotterdam. In Nederlandse havens wordt enorm schadelijke brandstof gemengd en doorgevoerd, die in Europa niet gebruikt mag worden in verband met gezondheidsrisico’s en luchtvervuiling.

De vragen zijn gesteld aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu en aan minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

De Amsterdamse en Rotterdamse havens worden samen met de haven van Antwerpen gebruikt om zwaar vervuilde brandstof te mengen, zodat de brandstof net aan de lage Afrikaanse kwaliteitseisen voldoet. Daarna wordt deze brandstof verscheept naar Afrikaanse landen. Carla Dik-Faber: “Het is onbestaanbaar dat brandstof van zulke slechte kwaliteit, die wij hier niet eens mogen gebruiken, naar Afrika verscheept wordt. De gezondheid van de mensen daar leidt enorm onder deze handel.”

Ook de gemeenteraadsfractie ChristenUnie-SGP in Rotterdam vraagt aandacht voor deze praktijk. Raadslid Setkin Sies doet middels schriftelijke vragen een moreel appel op het stadsbestuur: “Het is niet uit te leggen wanneer Rotterdam miljoenen investeert in haar eigen luchtkwaliteit en tegelijkertijd een oogje dichtknijpt bij de productie van zeer schadelijke brandstoffen voor de Afrikaanse markt.”

Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Infrastructuur &  Milieu en de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over het rapport Dirty Diesel – How Swiss Traders Flood Africa with Toxic Fuels

Vraag 1

Bent u bekend met het rapport Dirty Diesel van Public Eye waaruit blijkt dat diesel en benzine op zodanige wijze gemengd worden dat deze net voldoen aan de milieu- en gezondheidseisen van (veelal) West-Afrikaanse landen, terwijl dit ernstige luchtvervuiling tot gevolg heeft in deze landen en grote gezondheidsrisico’s voor de lokale bevolking met zich meebrengt?[1]

Vraag 2

Acht u het wenselijk dat de olie infrastructuur in de havenregio’s van Amsterdam en Rotterdam (samen met Antwerpen) een centrale rol speelt in het mengen (blending) en de handel (trading) van deze brandstoffen van lage kwaliteit?

Vraag 3

Bent u het eens met de conclusie van het rapport dat overheden van uitvoerhavens van deze voor de gezondheid zeer schadelijke brandstoffen, deze handel aan banden zouden moeten leggen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4

Bent u bereid het aandeel van Nederlandse infrastructuur in deze activiteiten verder te onderzoeken? Bent u bereid op basis van aanvullend onderzoek zo nodig met wet- er regelgeving te komen die het onmogelijk maakt dat deze infrastructuur nog gebruikt wordt om brandstoffen te produceren en verhandelen die ernstige gezondheidsschade toebrengen in de landen waar ze uiteindelijk terecht komen?

Labels
Carla Dik
Internationaal
Milieu
Milieu, energie, volksgezondheid en voedselveiligheid
Volksgezondheid

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over schadelijke brandstof voor Afrika in Nederlandse havens'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016 > september

Geen berichten gevonden