Thema Netwerk Duurzaamheid bij de Rabobank

IMG_20171006_134100dinsdag 31 oktober 2017 13:13

Op vrijdag 6 oktober ging het Thema Netwerk Duurzaamheid (TND) op bezoek bij de Rabobank. Bas Rüter, directeur duurzaamheid van de Rabobank, praatte ons daar bij wat betreft het duurzaamheidsbeleid van de bank.

Een uitgelezen mogelijkheid voor ons als ChristenUnie om ons meer te verdiepen in de rol van de financiële sector als het gaat om de transitie naar een duurzame samenleving. Rabobank zet zich daarbij wereldwijd in voor duurzame ketens in de agri en food. Het was interessant om te horen dat Rabobank in deze sectoren wereldwijd erg groot is, en dat ze op die manier met ons spaargeld een verschil kunnen maken. Daarnaast hebben we uitgebreid gediscussieerd over de duurzaamheidscriteria die de Rabobank stelt aan haar klanten en de rol van banken in de Nederlandse huizenmarkt, waarin een transitie naar groenere energielabels nodig is voor 2030. Banken kunnen hier als hypotheekverstrekkers een cruciale rol in spelen, echter de concurrentie loert. De Rabobank pleit daarom voor een duidelijke kaderstelling door de overheid, iets om mee te nemen dus.

In het tweede deel van onze samenkomst luisterden we naar een presentatie van ChristenUnie-leden Henk Lovers en Henk Vrijhof uit Hoogeveen. Samen hebben ze een ambitieus plan bedacht om sociale huurders meer eigen regie te geven, en een bijdrage te leveren aan duurzaamheid. Absoluut een idee met toekomst, na de nodige feedback gaan ze verder aan de slag en hopen we hen volgende maand terug te zien op het wooncongres.

Tot slot presenteerden de aanwezige voorzitters van de verschillende subcommissies zoals Energie, Water en Lokale initiatieven hun jaarplannen voor 2018. Ook dat belooft veel goeds. De volgende vergadering hopen we op 26 Januari 2018 te houden bij Alliander.

Reacties op 'Thema Netwerk Duurzaamheid bij de Rabobank'

Nieuwsarchief > 2017 > oktober