Opnieuw explosieve groei voor ChristenUnie

donderdag 08 maart 2007 15:17

De ChristenUnie heeft tijdens de Provinciale Verkiezingen opnieuw grote winst geboekt. Niet alleen consolideerde de partij de groei die ze tijdens de Tweede Kamerverkiezingen liet zien, ook wist ze een groot aantal nieuwe stemmen naar zich toe te halen. Daarmee is ze er zo goed als zeker van dat ze in ieder geval in een aantal provincies aan collegebesprekingen mee zal doen. En in de Eerste Kamer zullen er naar verwachting in plaats van 2 nu 4 senatoren plaatsnemen.

De ChristenUnie haalde gisteren 5,5% van de stemmen binnen, tegen 3,4% in november. Het is een luid en duidelijk ‘ja’ van de kiezer voor het beleid zoals de ChristenUnie dat graag wil voeren en uitgevoerd wil zien worden. Het is ook voor de jonge coalitie een positieve impuls en te zien is dat de ChristenUnie opnieuw een sleutelrol speelt.

Opmerkelijk is dat de groei voor de ChristenUnie provinciebreed is. In zeven van de twaalf provincies komt er een zetel bij. Dit is des te verrassender omdat dit jaar voor het eerst in alle provincies minder zetels te vergeven zijn.

In Noord Brabant is de samenwerkingsfractie ChristenUnie/SGP daarom blij dat ondanks het afgenomen zetelaantal ze hun plaats in de Provinciale Staten hebben kunnen behouden. En dat met “een kleine verdubbeling van het aantal stemmen vergeleken met 2003”. Hermen Vreugdenhil ziet hierin het voortzetten van de landelijke trend die in november in gang is gezet maar zegt dat ook de kwaliteit van het werk van de fractie hieraan bijgedragen heeft.
Verrassend was de verdubbeling van het aantal zetels in Noord-Holland. Spannend wordt nog of dit gevolgen heeft voor het zetelaantal in de Eerste Kamer en dan met name voor de SGP.

In Zuid-Holland groeide de partij van 3 naar 4 zetels. Lijsttrekker Andries van Dijk zei in een reactie voor TV West “dankbaar en ontzettend blij” te zijn met dit resultaat. Hij benadrukte dat de forse groei van de partij vooral te danken is aan de consistente en constructieve politiek die de ChristenUnie voert.

In Overijssel komt de ChristenUnie nu met een delegatie van 5 in plaats van 4 in de Provinciale Staten. Marjan van der Bent, lijsttrekker, ziet het als een “enorme winst”. Ze zegt dat het resultaat vooral te danken is aan een goede campagne in Overijssel, met aandacht voor provinciale onderwerpen. Maar, zo geeft ze toe, de deelname van de ChristenUnie aan het kabinet speelt ook een heel grote rol. “Je merkt dat de ChristenUnie vertrouwen wekt. De partij doet er weer toe. En het christelijk-sociale spreekt mensen aan. Ze zijn er enthousiast over."

Partij
Verkiezingen