ChristenUnie en SGP continueren lijstverbinding in Eerste Kamer

woensdag 28 maart 2007 12:30

Na de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen, hebben de besturen van ChristenUnie en SGP besloten dat ze de samenwerking in de Eerste Kamer graag willen voortzetten. Dat betekent dat beide partijen voor de verkiezingen op 29 mei weer een horizontale lijstverbinding aangaan. Ook zal er in de Senaat nauw worden samengewerkt.

“De vraag of de samenwerking gecontinueerd zou worden hing onder meer af van de houding van de SGP als oppositiepartij ten opzichte van de ChristenUnie die nu regeringspartij is”, zegt ChristenUnie-partijvoorzitter Peter Blokhuis. Ook de aanwezigheid van een vrouw in de fractie, was onderwerp van discussie. Maar beide punten bleken voor de SGP geen reden te zijn om niet samen te werken met de ChristenUnie. “En bovendien is het prima bevallen in het verleden”, aldus Blokhuis.

Op basis van afspraken die in het verleden zijn gemaakt, kan ook het CDA nog deel gaan uitmaken van de lijstverbinding. Of dit gebeurt, daarover is volgens Blokhuis nog niet gesproken: “Het is geen feit, maar wel voor de hand liggend”. Hij wacht een reactie van het CDA af.

Een lijstverbinding maakt de kans op toekenning van restzetels groter. En volgens berekeningen zou de horizontale lijstverbinding met de Christenunie zowel de SGP als het CDA een extra zetel kunnen opleveren.

Eerste Kamer
Partij