Kamer vraagt aandacht voor aanvallen op Iraakse kerken

Joel Voordewind_Ruben Timman_top2dinsdag 08 januari 2008 13:29

Tweede Kamerleden, onder wie ChristenUnie-kamerlid Joël Voordewind, hebben bij minister Verhagen van Buitenlandse Zaken aandacht gevraagd voor berichten over zeven aangevallen kerken in Irak. De christelijke gebouwen in Bagdad en Mosul zouden in de vroege morgen van 6 januari zijn belaagd door onder meer met explosieven beladen auto's. Bij de aanvallen zijn geen doden gevallen, wel raakte iemand licht gewond.

De berichten over de aanvallen komen van Asianews en het Assyrian International News Agency (AINA). De Kamerleden (CDA, PvdA, SGP en ChristenUnie) willen dat Nederland zich inzet om aanvallen tegen religieuze plaatsen in Irak tegen te gaan. Daarvoor zou de Nederlandse regering een interreligieuze dialoog moeten bevorderen, bijvoorbeeld via de EU of de VN. Volgens de Kamerleden zijn de aanvallen op de kerken een 'ernstige poging om een gemeenschap angst aan te jagen en te ontwrichten'. Het zou volgens hen wenselijk zijn als 'alle etnische en religieuze groepen in Irak zich beschermd en veilig weten in hun eigen land en zich vrij voelen uiting te geven aan hun eigen godsdienst en levensovertuiging'.

Volgens AINA zijn al 40 Assyrische kerken in de afgelopen jaren slachtoffer geworden van geweldplegingen. Hier vindt u een overzicht van deze aanslagen.

De vragen
De vragen van de leden Omtzigt, Van Gennip (CDA), Eijsink (PvdA), Voordewind (CU) en Van der Staaij (SGP) aan de minister van buitenlandse zaken

1.      Heeft u kennis genomen van de berichten van aanvallen op ten minste zeven Christelijke kerken in Irak in de vroege morgen van 6 januari 2008? (bronnen: AINA.org, "At Least Seven Churches Were Bombed in Iraq en www.asianews.it , "Coordinated attacks against Christian Churches in Baghdad and Mosul)

2.      Deelt u de mening dat aanvallen op religieuze plaatsen een ernstige poging zijn om een gemeenschap angst aan te jagen en de gemeenschap te ontwrichten?

3.      Hoeveel groot was de Christelijke gemeenschap in Irak in het jaar 2000? Hoeveel mensen van de Christelijke gemeenschap leven op dit moment nog in Irak en hoeveel mensen zijn gevlucht?

4.      Deelt u de mening dat het wenselijk is dat alle etnische en religieuze groepen in Irak zich beschermd en veilig weten in hun eigen land en zich vrij voelen uiting te geven aan hun eigen godsdienst en levensovertuiging?

5.      Wat kunt en zult u doen tegen aanvallen op religieuze plaatsen in Irak en welke mogelijkheden ziet u als Nederlandse regering om een interreligieuze dialoog te bevorderen, bijvoorbeeld via de EU of de Verenigde Naties?

Joël Voordewind

Reacties op 'Kamer vraagt aandacht voor aanvallen op Iraakse kerken'