Slob: ‘Niet dezelfde rondjes schaatsen over ontslagrecht'

arbeiddonderdag 28 februari 2008 14:36

De uitlatingen van CDA-minister Donner van Sociale Zaken in dagblad De Pers over het ontslagrecht zijn ‘onverstandig en ongepast'. Dat stelt ChristenUnie Tweede Kamerfractievoorzitter Arie Slob in een reactie. "Een minister hoort niet vooruit te lopen op conclusies van een commissie die nota bene door het kabinet zelf is ingesteld."

Donner zei in een interview met De Pers dat hij het onwaarschijnlijk acht dat er in toekomst 80 procent van de beroepsbevolking participeert op de arbeidsmarkt, zonder daarvoor aan het ontslagrecht te sleutelen. "Dat moeten we bereiken voor 2016. (...) Als de commissie meent dat ontslagrecht geen rol speelt bij het bereiken van die 80 procent, dan zal ze dat zeggen. En als ze meent dat het wel een rol speelt, zal ze het óók zeggen." Volgens Donner zouden de coalitiepartners er niet onderuit kunnen wanneer de commissie adviseert het ontslagrecht te veranderen. "Dan zeggen ze eigenlijk: het kan ons niets schelen wat we hebben afgesproken."

"We moeten niet weer dezelfde rondjes gaan schaatsen", reageert Slob. "Als fractie hebben wij een en andermaal duidelijk gemaakt dat het ontslagrecht een boek is dat in 2007 gesloten is."

Versoepeling
De ChristenUnie-voorman vindt dat de coalitie nu moet vasthouden aan datgene waar ze het over eens zijn: 200 duizend extra banen in deze periode. "Dat doel moet de minister niet verwarren met het enige middel waarvan we inmiddels wel weten dat er geen politiek draagvlak voor is. Een middel waarvan bovendien helemaal niet vast staat dat het effectief is."

Het middel waar Donner voor pleit is versoepeling van het ontslagrecht. Werkgevers moeten makkelijker mensen kunnen ontslaan. In ruil daarvoor zouden de werkgevers mensen in dienst nemen die al een tijd buiten de arbeidsmarkt stonden. Zo denkt Donner de participatie van de beroepsbevolking te verhogen.

De ChristenUnie is geen voorstander versoepeling van het ontslagrecht. Het tast de rechtbescherming van werknemers aan en maakt ze dus kwetsbaarder. Toch laat de ChristenUnie de commissie vrij om alle mogelijkheden te verkennen. "In 2006 is er door het ministerie van Donner onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de arbeidskansen van ouderen te vegroten - geen woord over versoepeling van het ontslagrecht. We hebben alle vertrouwen in de creativiteit van de Commissie Bakker om met voorstellen te komen, rekening houdend met wat er vorig jaar gebeurd is."

Bedoeling
Inmiddels heeft minister Donner via de media laten weten dat hij met zijn uitspraken niet de bedoeling had de Commissie Bakker voor de voeten te lopen. Donderdagmiddag (28/2) vindt er een spoeddebat plaats in de Tweede Kamer naar aanleiding van zijn uitspraken. Dat is live te bekijken op de website Politiek24.

Arie Slob

Reacties op 'Slob: ‘Niet dezelfde rondjes schaatsen over ontslagrecht''