Stevige aanpak mensenhandel in raamprostitutie in Utrecht

Zandpad_in_Utrecht_prostitutie_610donderdag 30 oktober 2008 16:31

De politie in Utrecht vermoedt dat veel vrouwen in de Utrechtse raamprostitutie onder dwang werken. Het zou gaan om om een snel wisselende groep (jonge) vrouwen waarover een ernstig vermoeden bestaat van dwang. De gemeente Utrecht gaat deze mensenhandel vanaf nu veel harder aanpakken. ChristenUnie raadslid Mirjam Bikker: 'Wij hadden al schriftelijke vragen gesteld over de situatie. Goed dat de gemeente deze signalen nu stevig oppakt en werk maakt van de bestrijding van mensenhandel en verbetering van uitstaptrajecten.'

De ChristenUnie vroeg al meerdere malen om aanpak van de problemen. ‘De laatste tijd kregen we signalen van kerkelijke vrijwilligers en een bevestiging door het rapport van de Nationale Recherche, dat er echt veel mis was op het Zandpad. De reactie van zowel burgemeester, GG&GD, OM als politie verheugt ons. We zien dat als belangrijke eerste stap', zo zegt fractievoorzitter Mirjam Bikker. ‘Vragen die wij eerder hierover stelden, krijgen het beste antwoord dat er is: erkenning van het probleem en onmiddellijk starten met de aanpak.'

Illusie
‘Het is een illusie dat een schone normale bedrijfstak is ontstaan. In de vergunde raamsector van de prostitutiegebieden in Amsterdam, Alkmaar en Utrecht konden mensenhandelaren, pooiers en bodyguards jarenlang hun gang gaan.' Dit citaat uit het rapport Schone Schijn van de Nationale Recherche, was aanleiding voor Bikker om schriftelijke vragen te stellen. ‘Zowel in de strafrechtelijke aanpak van pooiers en ‘klanten' van illegale prostituees, als in de hulpverleningstrajecten, zijn nog grote stappen te maken. Deze vorm van moderne slavernij moet op meerdere fronten bestreden worden.'

Evaluatie
In Utrecht wordt binnenkort het prostitutiebeleid van de afgelopen jaren geëvalueerd. Bikker: ‘Ik ga er vanuit dat ook bij andere fracties met kritisch oog wordt gekeken naar het verleden en de situatie die er nu gekomen is. Daar wil ik zeker het debat over aan gaan. Maar belangrijkste prioriteiten zijn in elk geval enerzijds dat de wetten die we al hebben, gehandhaafd worden, zodat mensenhandelaren deze regio mijden. Anderzijds dat vrouwen in de knel volop hulp krijgen en weten waar ze terecht kunnen om uit hun benarde positie te ontsnappen. Dit is niet de sector waar mensen een poosje op de wachtlijst kunnen staan. De ChristenUnie Utrecht wil dat gekeken wordt naar "best practices" en dat hier meer budget voor komt. De Kaderwet prostitutie zal in 2009 ook deze richting op gaan.'

Landelijk
Op landelijk niveau zet de ChristenUnie zich ook in voor het tegengaan van de misstanden in de (raam)prostitutie. Tweede Kamerlid Ed Anker heeft onlangs weer aangedrongen bij de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken om in elk geval tegen de gedwongen prostitutie in actie te komen. Prostitutie is geen gewoon maatschappelijk verschijnsel, zeker niet als het gewoon om pure slavernij gaat. De ChristenUnie maakt zich daarom hard voor uitstapprogramma's voor vrouwen die willen stoppen. Zo heeft de partij bij de behandeling van de Voorjaarsnota € 15 miljoen uitgetrokken voor dergelijke programma's.

Rapport
Uit het rapport ‘Schone Schijn'  van de Nationale Recherche blijkt dat 50 tot 90 procent van de vrouwen als slachtoffer van mensenhandel, gedwongen achter de ramen verdwijnt.  Ze zijn vaak ook onderworpen aan mishandeling, gedwongen abortussen en borstvergrotingen, stelt het rapport dat eerder dit jaar verscheen.

Schone-schijn-prostitutie1,1 MBapplication/pdfdownload
Godsdienst en mensenrechten