'We groeien pas volledig als iedereen meegroeit'

Kuiper_Gerhard_van_Roonwoensdag 04 maart 2009 15:42

‘We gaan een periode van serieuze uitdagingen: de economische crisis, massale werkloosheid en armoede. Nu is de tijd om een balans te vinden tussen een degelijk financieel systeem en de ware behoeften van mensen”, zei Eerste Kamerlid Roel Kuiper woensdag bij het National Prayer Breakfast in Wales. In het postseculiere tijdperk zullen christenen antwoorden op de nieuwe sociale vraagstukken moeten geven: de wereld bestaat niet slechts uit individuen en groei is pas compleet als het hele lichaam meegroeit.

"Wij komen vandaag in een postseculier tijdperk. Postseculier, omdat de seculiere wereld geen antwoorden meer heeft. Na een tijd van sterke individualisering ontdekken velen weer dat de wereld een morele wereld is. In die wereld hebben christenen een belangrijke rol te spelen door te doen wat zij altijd deden: bouwen aan gemeenschappen, gemeenschapen die zij mogen zien als een lichaam onder leiding van het hoofd Christus."

Groei stond centraal bij de toespraak van Kuiper in Cardiff. "In onze moderne wereld heerst het idee dat groei een zelfstandig autonoom proces is. Was dit ook niet de boodschap van onze aandelenmarkten? Ons geld kan zelfstandig groeien onder de juiste omstandigheden. Onze economie zal groeien onder bepaalde omstandigheden." Maar dit zijn volgens Kuiper voorbeelden van onvolledige groei, die alleen maar zelfgericht en egocentrisch van aard zijn. "Op de lange duur resulteren ze in massale verliezen."

Groei is wel belangrijk, stelde de ChristenUnie-senator, zelfs volgens Bijbelse principes. Hij haalde de brief van Paulus aan de Efeziërs aan, waar het gaat over de ‘volledige groei' (Efeziërs 4:14-16). "De Bijbel is tegen onvolledige groei, tegen groei die niet een hoger doel dient. De Bijbel is tegen zelfgerichte groei, die niet het belang van onze naasten, gemeenschappen, landen en wereld dient."

Balans
"We leven in wereld uit balans. Er is heel veel groei, maar vaak is het eenzijdig, zelfgericht, zonder duidelijk gemeenschappelijk doel. Er zijn veel paradoxale voorbeelden van deze onvolledige groei: We zien de abnormale groei van uitgaven aan luxe goederen in een wereld van toenemende armoede. We zien voedselprijzen die de pan uit rijzen in een wereld waar honger heerst. Het inkomen van de twintig procent rijkste mensen van deze wereld is in de laatste vier decennia vijftig keer groter geworden dan die van de twintig procent armste mensen."

Kuiper wees erop dat echte groei alleen bereikt zal worden wanneer mensen samen gaan leven in één lichaam en niet langer alleen hun eigen belangen dienen. "Dat is de boodschap van Romeinen 12. We kunnen alleen groeien wanneer we niet alleen onszelf, ons eigen deel en onze eigen plannen zien, maar het grote plaatje voor ogen houden. We groeien pas volledig als we dienstbaar zijn en wanneer het hele lichaam groeit."

In plaats van het huidige systeem waar individualisme en autonome groei de boventoon voeren, moet volgens Kuiper nu de weg van liefde ingeslagen worden. "God schiep geen wereld vol met individuen en onpersoonlijke processen, Hij schiep een menselijke wereld met morele waarden. Mensen worden zich tegenwoordig weer bewuster van het belang ergens deel van uit te maken."

Relaties
Kuiper benadrukte het belang van directe relaties tussen mensen op kleine schaal. "Er is zoveel wantrouwen gekomen in een globaliserende wereld, dat het nodig is terug te keren naar kleine omgevingen waar mensen elkaar echt ontmoeten en het leven en werken met elkaar delen."

"Wij moeten ook voorbeelden zijn in onze woorden en daden. Vorige week overleed een vrouw die als een moeder Theresa werd gezien. Ze werkte als dokter onder de armen in Cambodja. Ze wilde niet afhankelijk zijn van de fondsen van NGO's, want die belemmerden de initiatieven van lokale bewoners. Het resultaat daarvan zou onvolledige groei zijn geweest, die meteen weer opdroogt zodra de NGO's hun steun intrekken. Deze vrouw vertrouwde op de lokale mensen en zonder grote organisatie, maar met haar sterke persoonlijke voorbeeld, bouwde zij aan een lichaam in Cambodja."

Crisis
Eerste Kamer
Roel Kuiper

Reacties op ''We groeien pas volledig als iedereen meegroeit''