'CDA, ga eens wat vaker naast de ChristenUnie staan'

Nico_schipper_610zaterdag 14 maart 2009 19:00

De ChristenUnie staat in de huidige regeringscoalitie te vaak alleen als ze weerstand probeert te bieden aan 'de geest van paars'. Op thema's waar het CDA een bondgenoot zou kunnen zijn, laat die partij de ChristenUnie vaak alleen de kastanjes uit het vuur halen. Dat zei Nico Schipper in zijn speech bij de aanvaarding van het voorzitterschap van de BestuurdersVereniging van de ChristenUnie.

De ChristenUnie draagt regeringsverantwoordelijkheid in een seculiere samenleving waar de geest van paars nog steeds rondwaart. De kloof met de politieke doelen van de ChristenUnie is groot. Dat beperkt de partij in haar mogelijkheden om aansprekende resultaat te boeken. Critici vragen zich af of er niet meer mogelijk is. Nico Schipper, de nieuwe voorzitter van de BestuurdersVereniging van de ChristenUnie, meent van wel: ,,Maar de ChristenUnie staat soms alléén, terwijl er gerekend wordt op de steun van het CDA. Waarom kiest de PvdA wel hetzelfde front als de ChristenUnie als het gaat om duurzaamheid en sociaal beleid, maar doet het CDA dat niet als het gaat om ethische thema's? Laat het CDA naast de ChristenUnie gaan staan!"

Schipper kraakte deze kritische noot vandaag tijdens het tweedaagse congres van de BestuurdersVereniging van de ChristenUnie in De Werelt in Lunteren. De vereniging nam afscheid van voorzitter Frans de Lange, burgemeester van Elburg, en koos Nico Schipper, wethouder in Nunspeet, als zijn opvolger. Er waren ongeveer 300 bestuurders van de partij aanwezig rond het thema christelijk-sociale politiek in de praktijk. Het aantal bestuurders binnen de ChristenUnie is nog nooit zo groot geweest. In 60 procent van alle gemeenten waar de ChristenUnie vertegenwoordigt is in de gemeenteraad, doet de partij ook mee in het college van B en W. Bovendien levert de partij in zeven van de twaalf provincies één of meer gedeputeerden.

Economische crisis
Roel Kuiper was één van de hoofdsprekers: ,,De ChristenUnie staat met haar christelijk-sociale profiel goed voorgesorteerd voor de aanpak van de economische crisis". Hij meent dat er na de presentatie van de aanpak door het kabinet vooral op lokaal niveau veel werk aan de winkel is. Daar moet de aandacht voor de menselijke maat gestalte krijgen: ,,Dat vraagt om een vernieuwende aanpak, waarin het zoeken van verbindingen en het vormen van gemeenschappen heel belangrijk is.'' Kuiper signaleerde dat het maatschappelijk middenveld zich nog onbewust is van haar sociale verantwoordelijkheid. Hij citeerde André Rouvoet: ,,Het afbouwen van de verzorgingsstaat is niet mogelijk zonder versterking van de civil society.'' Daar ligt de uitdaging voor de lokale politiek.

ChristenUnie in regering
Nunspeet

Reacties op ''CDA, ga eens wat vaker naast de ChristenUnie staan''

Veneman-Holman, A.H. (Annie) [87103]
Geplaatst op: 20-03-2009 13:14
De eerste gedachte die nu bij mij boven komt is: ChristenUnie, ga ook eens wat vaker naast het CDA staan in plaats van naast de PVDA. Wij hebben toch meer met het CDA dan met de PVDA? Of niet soms? Dat bevreemd mij wel eens.
Annie Veneman
(fractievoorzitter ChristenUnie Vlagtwedde)