Samenwerking Utrechtse coalitie verbroken om luchtkwaliteitsplan

utrechtmaandag 16 maart 2009 08:52

PvdA, CDA en ChristenUnie willen samen zorgen voor gezonde lucht in heel Utrecht. Gezonde lucht in gezonde en leefbare wijken. PvdA, CDA en ChristenUnie hebben begrepen dat GroenLinks het Actieplan Luchtkwaliteit niet steunt. De drie partijen kunnen daarom nu niet anders dan de samenwerking met coalitiegenoot GroenLinks beƫindigen. Het Actieplan Luchtkwaliteit is van groot belang voor de stad. Het duurzame plan stimuleert het gebruik van openbaar vervoer en de fiets.

Tegelijkertijd voorkomt het dat het verkeer aan de westkant van de stad vastloopt. Om dat realiseren zijn ingrijpende maatregelen nodig. PvdA, CDA en ChristenUnie zijn bereid deze verantwoordelijkheid te dragen. Hoe moeilijk en ingrijpend deze plannen ook zijn.

Het college heeft zaterdagmiddag 14 maart een besluit genomen over het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU) en de bereikbaarheid van Utrecht West. De twee GroenLinks-wethouders hebben een minderheidsstandpunt ingenomen. Na intensief overleg is gebleken dat GroenLinks geen besluit wil nemen over dit belangrijke dossier, maar ook niet met reële oplossingen komt voor de luchtkwaliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid in deze stad.

Moed
Om de toekomst van de stad, van de wijken en van onze jongste inwoners te verbeteren is bestuurlijke en politiek moed nodig. Moed waaraan het GroenLinks ontbreekt. Wij hebben nu de kans om op korte en lange termijn de leefbaarheid in de wijken te verbeteren. Om de grote luchtkwaliteitsproblemen bij een aantal wegen in Utrecht binnen de wettelijke normen te brengen. Die kans willen wij niet laten liggen. De gezondheid van bewoners in de wijken en de economische aantrekkingskracht van Utrecht - nu en in de toekomst - zijn daarbij te belangrijk.

Inmiddels hebben de coalitiefracties van PvdA, CDA en ChristenUnie om een extra raadsvergadering verzocht. De drie coalitiefracties willen gezamenlijk gesprekken aangaan met andere fracties om uit de ontstane impasse te komen.

In het land

Reacties op 'Samenwerking Utrechtse coalitie verbroken om luchtkwaliteitsplan'