„Bereikbaarheid Barneveld voor hulpverleners matig”

woensdag 18 maart 2009 17:33

BARNEVELD - Woonerven en nauwe, historische straatjes in Barneveld zijn niet goed toegankelijk voor hulpverleningsvoertuigen. Dat blijkt uit een eigen onderzoek dat de Barneveldse ChristenUnie-fractie uitvoerde.

De fractie startte met het onderzoek naar aanleiding van het nieuwe beleidsplan voor de brandweer, dat in december aan de orde kwam in de raadscommissie Bestuur. De resultaten werden dinsdag aangeboden aan burgemeester Houben van Barneveld.

Naar aanleiding van de behandeling vroeg de ChristenUnie-fractie zich af in hoeverre de brandweer woningen en andere objecten in de gemeente Barneveld kon bereiken. Om hier zicht op te krijgen, deed de fractie een oproep aan de inwoners van Barneveld en aan de wijkplatforms om situaties te melden waar de doorgang van brandweerauto's of andere hulpverleningsvoertuigen wordt belemmerd door onder andere geparkeerde auto's.

In totaal kreeg de ChristenUnie-fractie 21 reacties binnen, waarbij veelal concrete probleemsituaties benoemd werden. In het rijtje staan veel woonerven en smalle straten.

Dat er wat gebeuren moet, staat voor de ChristenUnie als een paal boven water. Raadslid Schuring: „Je moet er niet aan denken dat er ergens brand uitbreekt en dat de brandweer er vervolgens niet bij kan, omdat er auto's verkeerd geparkeerd staan."

In eerste instantie denkt de fractie daarom dat vooral een mentaliteitsverandering nodig is. „Wij krijgen de indruk dat niet iedereen zich beseft welke gevolgen een foutgeparkeerde auto kan hebben", zegt fractievoorzitter Kuiper.

Daarnaast stelt de fractie voor om in smalle straten een parkeerverbod aan een van de zijden van de straat in te stellen, Schuring: „Als een straat te smal is voor parkeren aan weerszijden, dan moeten we dat ook niet toestaan. Dit is niet alleen hinderlijk voor hulpdiensten, het is vaak ook slecht voor het overzicht en daarmee voor de verkeersveiligheid."

Bron: RD

Voor meer informatie over dit onderzoek van de Barneveldse ChristenUnie fractie kan u terecht op de website van ChristenUnie Barneveld

In het land

Reacties op '„Bereikbaarheid Barneveld voor hulpverleners matig”'