Het goede gevoel van vicepremier Rouvoet

Minister_Rouvoetdonderdag 26 maart 2009 16:13

Het compromis komt uit de koker van de ChristenUnie, zo concludeert links en rechts in politiek Den Haag. Vicepremier en ChristenUnieleider Rouvoet heeft in tweeërlei opzicht een goed gevoel. De PvdA wilde deze kabinetsperiode helemaal niet bezuinigen en het CDA wilde volgend jaar al beginnen de overheidsfinanciën op orde te brengen. De ChristenUnie zat vanaf het begin van de onderhandelingen al op 2011. Dat jaartal is het ook geworden.

Daarna moest de coalitie de volgende hobbel nemen: Hoeveel moet er worden bezuinigd? Opnieuw droeg de ChristenUnie de oplossing aan: Maak de mate van bezuiniging afhankelijk van de mate van economisch herstel. Rouvoet beschikte over het goede politieke gevoel.

Hadden we behalve een economische crisis ook een politieke crisis gehad als de ChristenUnie haar bemiddelende rol niet had gespeeld?
Rouvoet: „Ik heb een goed gevoel over de uitkomst en daar gaat het om. Voor mij staat vast dat de regering niet moet bezuinigen op het moment dat er een economische crisis is. Daarin hebben we elkaar kunnen vinden. Het was van meet af aan wel duidelijk dat wij tijdens deze discussies een natuurlijke tussenpositie hadden en dan doe je al snel aan bemiddeling."

Zal het stimuleringspakket de economie weer op gang brengen?
„Het kabinet kan met een pakket van zes miljard euro de Nederlandse economie niet uit het slop halen. We hebben een open economie en zijn voor een groot deel afhankelijk van export en handel. Maar we kunnen wel aanzetten geven voor groei op bepaalde onderdelen en voor duurzaamheid."

Maar het overheidstekort gaat wel flink oplopen en dat wilt u toch ook niet?
„Elke econoom zegt dat je in tijden van recessie niet moet bezuinigen. Daar is iedereen het zo langzamerhand wel mee eens geloof ik -uitgezonderd VVD-voorman Rutte. Daarom komen er in 2009 en 2010 geen extra bezuinigingen. Dat zou een averechts effect hebben op de economie. Dat is ook de reden om de mate van bezuinigingen in 2011 afhankelijk te maken van de mate van herstel. Als de recessie voortduurt, gaan we niet bezuinigen, dan bezuinig je jezelf een nieuw recessiejaar in. En het overheidstekort gaan we direct aanpakken als de recessie achter de rug is. De manier waarop we dat doen, leggen we vast in een wet."

Op welk onderhandelingsresultaat bent u het meest trots?
„De aanpak van de jeugdwerkloosheid was voor mij als minister voor Jeugd en Gezin een topprioriteit. Daar komt een kwart miljard voor beschikbaar. Daarnaast ben ik erg blij met het duurzame karakter van de stimuleringsmaatregelen."

En het handhaven van de algemene heffingskorting voor niet-werkende partners dan?
„Uiteraard ben ik daar ook blij mee. De ChristenUnie vindt het van groot belang dat ouders de ruimte hebben om ook te kunnen kiezen voor het kostwinnersmodel. Het zou economisch niet rationeel zijn om deze korting nu af te schaffen. Daarmee ga je vrouwen stimuleren de arbeidsmarkt op te gaan en dat is gezien de stijgende werkloosheid niet handig. Het afschaffen van de korting is bovendien een lastenverhoging van zo'n 2000 euro per gezin."

U roemt het duurzame karakter van de stimuleringsmaatregelen, maar het afschaffen van de vliegtaks is toch niet goed voor het milieu?
„Deze maatregel had ik liever niet genomen, net zoals ik ook liever geen crisis zou hebben. Handhaving van de vliegtaks is op dit moment economisch niet rationeel. Het bedreigt de ontwikkeling van de regio Schiphol. Bovendien wijken bedrijven en passagiers uit naar het buitenland."

Is het kabinet in het AOW-dossier niet erg snel door de knieën gegaan voor schaduwpremier Jongerius?
„Het kabinet heeft een besluit genomen om de AOW-leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar. Dat staat. Het enige wat het kabinet heeft gezegd is dat ze openstaat voor andere maatregelen die evenveel geld opleveren. Als werkgevers en werknemers het daar in de SER samen over eens worden, zal dat zwaar wegen voor het kabinet. Maar uiteindelijk zal datzelfde kabinet daarover zelf een besluit nemen. Het heeft geen zin om nu allerlei beschouwingen te geven over als-dan-vragen over hypotheekrenteaftrek en dergelijke.

Dat FNV-voorzitter Jongerius een schaduwpremier zou zijn, klopt niet met de feiten. Dat is wat de oppositie ervan maakt. Het zou toch bizar zijn als een kabinet in moeilijke omstandigheden waarin we nu verkeren, de sociale partners zou negeren? Daarmee creëer je sociale onrust. We spraken met de werkgevers en werknemers niet over het totaalpakket aan maatregelen; alleen over de onderdelen die voor de werkgelegenheid van betekenis zijn. In ons land geldt nog steeds de gulden regel dat de regering regeert en het parlement controleert."

(Reformatorisch Dagblad, 26 maart 2009)

André Rouvoet
Crisis