ChristenUnie blijft in college Utrecht

woensdag 01 april 2009 10:47

De ChristenUnie in Utrecht blijft toch in het college van burgemeester en wethouders. Dat heeft de fractie gisteravond besloten. Na het gedwongen vertrek van wethouder De Weger, wilde de partij zich eerst bezinnen of er nog toekomst voor hen was in het college. De partij moet hiervoor gaan samenwerken met een van de partijen die hun wethouder vorige week donderdag wegstuurde met een motie van wantrouwen. De ChristenUnie zegt nu toch verder te willen, om de plannen uit het collegeprogramma zoveel mogelijk te verwezenlijken.

De meeste waarschijnlijke nieuwe coalitiepartner is de VVD, die vanaf vandaag aan tafel zit met de huidige collegepartijen PvdA, CDA en ChristenUnie om een nieuw college te vormen. De onderhandelingen staan onder voorzitterschap van CNV-voorzitter René Paas.

De ChristenUnie mag ook weer een nieuwe wethouder leveren. Wie dat wordt en of die ook de zware verkeersportefeuille gaat beheren is nog niet duidelijk. In het Utrechtse college van burgemeester en wethouders zijn momenteel namelijk drie wethoudersposten onvervuld. Naast De Weger stapten eerder deze maand ook al twee GroenLinks wethouders op.

Vorige week steunde een meerderheid van de gemeenteraad een motie van wantrouwen tegen De Weger. Volgens hen zou hij de raad te weinig mogelijkheden hebben gegeven om een plan ter verbetering van de luchtkwaliteit in de stad te veranderen. De coalitiepartijen ontkennen dit.

(Nederlands Dagblad, 31 maart 2009)

In het land
Partij