Beldag: Leden bellen met Slob en Rouvoet over crisisakkoord

Tweede Kamer Fractie_Ruben Timman_top.jpgdonderdag 02 april 2009 11:29

Mensen die woensdag met de ChristenUniefractie belden, konden zomaar Arie Slob of André Rouvoet aan de lijn krijgen. De ChristenUnie heeft de 'beldag' voor leden georganiseerd, in plaats van een extra bijeenkomst over het crisisakkoord. Erg druk was het woensdag overigens niet, want inclusief de mailtjes die leden stuurden aan de fractie staat de teller op enkele tientallen vragen.

,,Met Arie Slob, goedemiddag.'' De ChristenUnie-fractievoorzitter krijgt een partijlid aan de lijn. Hij maakt aantekeningen en bladert driftig in het 'crisisakkoord' dat zijn partij vorige week sloot met CDA en PvdA. De man uit het Zeeuwse Terneuzen is vooral benieuwd naar de investeringen die het kabinet doet in waterwegen. ,,Nou, het onderhoud van de vaarwegen, sluizen en binnenhavens wordt naar voren gehaald'', zegt Slob. ,,Daar is ook extra geld voor beschikbaar.'' Wel tempert hij de verwachtingen: ,,We kunnen proberen de pijn voor de economie wat te verzachten, maar we hebben niet alles in de hand. Zo'n crisis los je niet eventjes hier in Nederland op.''

Het valt de ChristenUniefractieleider op dat veel mensen goed voorbereid zijn, wanneer ze de telefoon grijpen om 'Den Haag' te bellen. Een lid uit Ede heeft zelfs een Kamermotie erbij gezocht, met nummer en al, over investeringen in duurzame energie en energiebesparing. ,,Deze meneer is erg enthousiast over de afspraken die daar nu over zijn gemaakt'', zegt Slob. ,,Maar hij waarschuwt ervoor dat een regeling niet in bureaucratie moet verzanden.''

Hoofdrolspelers
Ondertussen zijn sommige leden van de ChristenUnie enthousiast dat ze zomaar de hoofdrolspelers uit de 'crisisonderhandelingen' aan de lijn krijgen. ,,Er zijn mensen die hun kans grijpen'', glimlacht Arie Slob. ,,Net nog iemand die zei: ik zie u zo vaak op tv, ik wil nu eens even met u praten. Prima hoor, daar is deze dag voor bedoeld.'' Bij toerbeurt bemensen Kamerleden en medewerkers de 'ledentelefoon'; en aan het eind van de middag komt vicepremier André Rouvoet een paar telefoontjes voor zijn rekening te nemen.

Het valt Arie Slob op dat veel bellers ook hun boosheid willen uiten over de bonusregelingen en welkomstpremies bij de banken, hoewel dat onderwerp in feite niets met het crisisakkoord van doen heeft. ,,Ik begrijp uw gevoelens'', zo probeert Slob een beller te overtuigen. ,,U en ik denken er echt hetzelfde over.'' Waarna hij nog eens uitlegt dat het nu eerst aan de banken is om zelf hun leven te beteren. ,,Maar ik heb het kabinet opgeroepen alvast een wet voor te bereiden om dit gedrag aan banden te leggen. Dat moet een stok achter de deur zijn.''

(Dit is een ingekorte versie van het artikel 'Meer vragen over herten dan over akkoord' uit het Nederlands Dagblad van 2 april 2009)

U kunt nog steeds uw vragen over het crisisakkoord stellen aan de Tweede Kamerfractie: gebruikt u daarvoor dit vragenformulier

André Rouvoet