Wit-Rusland negeert mensenrechten op alle fronten

Foto bij speech Wit-Ruslandvrijdag 03 april 2009 17:38

Wit-Rusland is nog te veel een uitzonderingsland om opgenomen te kunnen worden in het ‘oostelijk partnerschap'. De mensenrechten in Wit-Rusland worden op alle fronten met voeten getreden en dat is voor de ChristenUnie reden om het land een uitzonderingspositie toe te kennen en druk uit te oefenen op Europa om toe te zien op verbetering in dit land. ,,Het is op dit moment niet mogelijk om met Wit-Rusland een normale relatie te onderhouden," aldus Esmé Wiegman.

De oprichting van de christelijke partij (Belarusian Christian Democracy party, BCD) wordt ernstig belemmerd, doordat stemmers worden geïntimideerd door de KGB (vrij vertaald: comité voor staatsveiligheid). De KGB is in wezen de geheime dienst van autoritaire president Aleksandr Loekasjenko.

De ruim duizend mensen die hun handtekening hebben gezet onder het oprichtingsdocument van de partij, worden ernstig geïntimideerd met als doel om hun handtekening in te trekken, zodat de BCD geen officiële partij kan worden. Er zijn voor de oprichting minimaal duizend handtekeningen nodig. De ChristenUnie verneemt uit contacten in dit land dat onder andere alleenstaande moeders die hun handtekening hebben gezet, worden bedreigd met ontslag.

Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken heeft toegezegd druk uit te oefenen op Wit-Rusland om de vrijheid van meningsuiting rondom de verkiezingen te waarborgen.

Hieronder het videoverslag van de PerspectieF-ChristenUnie demonstratie bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag op 25 maart 2009.

Esmé Wiegman
Godsdienst en mensenrechten

Reacties op 'Wit-Rusland negeert mensenrechten op alle fronten'

Nieuwsarchief > 2009 > april